Course profile: This course aims to give the students a general outline of the most significant events in American literature, focusing largely, but not exclusively, on canonical authors. These seminars complement lectures which reside in presenting a particular literary movement, including its social and cultural background. These are then followed by a close reading session which focuses on the selected seminar texts (short stories, plays, novels/extracts etc.).
The lectures provide a theoretical context for an understanding of Romanticism, Realism and Naturalism; the seminars focus on an interpretation of most important works of the period.
Requirements: 80% attendance (2 unexplained absences are permissible);
Either a short handwritten essay (450 words), written against the clock at the end of the term, or a longer typewritten essay (1300 words) on one of the assigned topics.
Last update: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2015)
Profil kurzu: Předmět "Americká literatura I" tvoří komplementární kurz, v jehož přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17 až po konec 19. století, včetně historického a sociálního pozadí. Tato výkladová část je prakticky podepřena ilustrativními ukázkami americké prózy a v menší míře i poezie a dramatu. Přednášky tedy v chronologickém sledu uvádějí konkrétní (víceméně jednolitá) období v americké literatuře, která jsou vesměs koncipována jako literární reflexe daného historického období. Na přednášku pak navazuje tzv. "close reading session", tedy řízené čtení zadaných seminárních textů v angličtině, které lze vnímat jako průvodní materiál k přednáškovému výkladu.
Požadavky k udělení zápočtu: Aktivní účast v seminářích, kratší závěrečná esej a zpětná vazba (písemná reakce, v problematičtějších případech pohovor). Je možno psát buď kratší monitorovanou esej (450 slov) nebo delší esej s domácí přípravou (1300 slov).
Last update: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2015)
Course completion requirements -
Requirements: 80% attendance (2 unexplained absences are permissible); Either a short handwritten essay (350 - 600 words), written against the clock at the end of the term, or a longer typewrittenessay (1300 words) on one of the assigned topics.
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.12.2018)
Požadavky k udělení zápočtu: Aktivní účast v seminářích, kratší závěrečná esej a zpětná vazba (písemná reakce, v problematičtějších případech pohovor). Je možno psát buď kratší monitorovanou esej (350 - 600 slov) nebo delší esej s domácí přípravou (1300 slov).
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.12.2018)
Literature -
Primary recommended sources:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Secondary bibliography:
Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
Doporučená literatura:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Lauter, P., Yarborough, R., Bayer, J., Molesworth, C., Cheung, K. The Heath Anthology of American literature: Volume C: Late Nineteenth Century, Houghton Mifflin Harcourt, 2004. ISBN-13: 9780618532995.
Gates, H.L., McKay, N. The Norton Anthology of African-American Literature, New York: W.W. Norton & Company, 1997. ISBN-13: 978-0393911558
Last update: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2015)
Syllabus -
1. Lecture: Colonial American Literature (online video lecture)
Introductory class
2. Lecture: Enlightenment
Reading assignment – Benjamin Franklin: 2 pamphlets
3. Lecture: Romantism I
Reading assignment – Washington Irving: The Legend of the Sleepy Hollow
4. Lecture: Romantism II
E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart
5. Lecture: Romantism III
Reading assignment – N. Hawthorne: Birthmark
6. Lecture: Romantism IV – slave narratives
Reading assignment – The Narrative of Frederick Douglass
7. Lecture: 19th century poetry (online video)
Reading assignment – Whitman, Dickinson
8. Lecture: American Transcendentalism
Četba – H.D. Thoreau: Civil Disobedience
9. Lecture: Transition between Romanticism and Realism
Četba – H. Melville: Bartleby the Scrivener
10. Lecture: Realism/Naturalism I
Reading assignment –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge
S. Crane: The Red Badge of Courage (excerpt)
11. Lecture: Realism/Naturalism II – Local Color
Reading assignment –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories
Optional reading assignment – C.P.Gilman: The Yellow Wallpaper
12. Realismus/Naturalismus III – muckraking
Theodore Dreiser: Typhoon
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.12.2018)
1. Přednáška: Literatura koloniálního období (online video)
Úvod do předmětu
2. Přednáška: Nástup osvícenství
Čtení – Benjamin Franklin: 2 pamflety
3. Přednáška: Romantismus I
Čtení – Washington Irving: The Legend of the Sleepy Hollow
4. Přednáška: Romantismus II
E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart
5. Přednáška: Romantismus III
Čtení – N. Hawthorne: Birthmark
6. Přednáška: Romantismus IV – slave narratives
Čtení – The Narrative of Frederick Douglass
7. Přednáška: Poezie 19. století (online video)
Čtení – Whitman, Dickinson
1. Přednáška: American Transcendentalism
Četba – H.D. Thoreau: Civil Disobedience
9. Přednáška: Přechod mezi Romantismem a Realismem
Četba – H. Melville: Bartleby the Scrivener
10. Přednáška: Realismus/Naturalismus I
Čtení –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge
S. Crane: The Red Badge of Courage (synopse + úryvek)
11. Přednáška: Realismus/Naturalismus II – Local Color
Čtení –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories
Doplňující čtení (dobrovolné) – C.P.Gilman: The Yellow Wallpaper
12. Realismus/Naturalismus III – muckraking
Theodore Dreiser: Typhoon
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.12.2018)
Learning resources
To access the reading assignments for seminars, pls. go to: