SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Multimedia and Hypermedia Applications - OB1319505
Title: Multimediální a hypermediální aplikace
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Pre-requisite : OB1319204, OB1319402
In complex pre-requisite: OB1319603
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (10.03.2015)
Posláním studijního předmětu Multimediální a hypermediální aplikace je poskytnout studentům v návaznosti na základní předmět Multimediální systémy možnost prohloubit vědomosti a dovednosti z oblasti multimédií, resp. hypermédií orientovaných na specifické technické a programové vybavení. Důraz bude kladen zejména na vývoj a využití příslušných aplikací založených na principu hypermédií, a to z pohledu zdůrazňujícího technické, technologické, praktické a provozní aspekty problematiky.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Cílem předmětu je osvojení příslušných dalších poznatků a rozvinutí kompetencí studentů pro práci s multimediálními a hypermediálními aplikacemi na počítači, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů a pochopení jejich specifik a funkčních možností.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)
  • ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
  • BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha: Unis publishing. 2001.
  • BIMBER, O., RASKAR, R. Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. A K Peters, 2005. ISBN 1-56881-230-2.
  • FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston: Addison-Wesley, 2002.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
  • KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2003.
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • WOOTON, C. A Practical Guide to Video and Audio Compression: From Sprockets and Rasters to Macro Blocks. Focal Press, 2005, 1. vydání. ISBN 978-0240806303.
  • ZAHRADNÍK, J. Základy audiovizuální tvorby. Praha: SPŠST, 2006, 1. vydání.
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Témata studijního předmětu
Multimediální a hypermediální aplikace

Multimédia a Hypermédia

  • Základní pojmy a principy
  • Programové vybavení pro tvorbu multimediálních a hypermediálních aplikací (MHA)
  • Technické vybavení

Obraz a video

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, prokládání obrazu
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
  • Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím

Architektura aplikací

  • Specifika sktruktury hypermediálních aplikací oproti běžným webovým aplikacím
  • Zásady při návrhu a scénáři MHA
  • Jednotlivé multimediální složky a jejich funkce v MHA

Zpracování multimediálního obsahu

  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Střih videa, videoefekty, titulky, dabing - programové vybavení
  • Export videa pro různé využití - formáty

Specifické aplikace multimédií a hypermédií

  • Rozšířená a virtuální realita
  • Stereoskopie, 3D, VRLM
  • Autorské multimediální nástroje (např. Flash)
  • Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie
  • Programové vybavení - SDK, frameworky aj.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast a práce v seminářích
  • zpracování dílčích úkolů v průběhu semestru (zadávaných na seminářích či prostřednictvím LMS)
  • odevzdání semestrální práce

Pozn.: Zápočet nemusí být udělen, jestliže úkoly nejsou zpracovávány průběžně.

Požadavky ke zkoušce

  • Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
  • Úspěšná obhajoba semestrální práce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html