|
|
|
||
Relations betwen handicapped people and society - historical transformation their relations, Anthropological aspect of position handicapped people in society. History of theories of special pedagogy. Part of prominence personalities in development of special pedagogy.
Last update: Erudio ()
|
|
||
Titzl.B. Postižený člověk ve společnosti. Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido, Brno, 2000. Solar,S.: Geschichte der Sonderpadagogik. Koln 1983 Cohen,A,Cohen,L.: Special educational needs in the ordinary school Last update: Erudio ()
|
|
||
Cíl kurzu:
prohloubení úvodu do speciální pedagogiky a jejích dějin v kontextu domácí tradice i evropských souvislostí. Obsah kurzu: reflexe vztahu společnosti k handicapovým: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. speciálně pedagogické aspekty v pedagogice J. A. Komenského. Otázky výchovy a vzdělávání slabomyslných: os prvních pokusů K. S. Amerlinga ke K. Herfortovi. Mládež ohrožená a delikventní: inspirační zdroj u H. H. Pestalozzi a jeho odraz v české etopedii. Vývoj rozporných přístupů ke vzdělávání sluchově postižených. Výchova a vzdělávání zrakově postižených: probojování smyslu jejich vzdělávání a vývoj písma pro nevidomé. Výchova a vzdělávání tělesně postižených: souvislosti sociální a medicínské, naše domácí priority v této oblasti. Konstituování a vývoj ústavní péče a školského systému ve výchově a vzdělávání handicapovaných. Last update: Ohlídková Blanka, PhDr., CSc. (11.04.2005)
|