SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Media Pedagogy in SpecEd - O06118128
Title: Pedagogika médií pro SpPg
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: O04118128
Old code: PEME
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc.
Mgr. Marie Mlčková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Annotation -
Teoretical and technical backround of information, teaching and learning technologies. The role of media in human communication. Pedagogic aspects, optimalisation of utilization of utilization of media for education.
Last update: Ohlídková Blanka, PhDr., CSc. (04.05.2005)
Literature - Czech

Holsinger,E.: Jak pracují multimédia. Unis, Brno 1995

McLuhan, M.: Jak rozumět multimédiím, Odeon Praha 1991

Kolektiv autorů: Multimédia - podrobný průvodce, Albatros, Praha 1997

Last update: Ohlídková Blanka, PhDr., CSc. (19.12.2005)
Syllabus - Czech
Cíl kurzu:
Uvést studenty do problematiky pedagogického využití médií. Poskytnout jim přehled o didaktických charakteristikách, možnostech a způsobech využívání počítačových výukových multimediálních aplikací ve vzdělávání. Vytvořit zázemí pro další rozšiřující nebo specializované kurzy popřípadě pro samostudium.

Obsah kurzu:
Teoretické a technické zázemí informačních, komunikačních, výukových a učebních technologií. Role médií při dorozumívání člověka. Pedagogické aspekty působení multimédií, optimalizace jejich užití s ohledem na nezprostředkované poznání světa a potřebu relaxace.

Fenomén e-learningu a jeho význam pro studující se spec.potřebami. Pedagogické aspekty e-learningu,

Přednosti a nevýhody práce s multimédii, volba přiměřených prostředků, zásady pro práci s textem, barvami, grafickými prvky a dynamickým obrazem. Problémy komunikace a zpětné vazby.

Last update: Ohlídková Blanka, PhDr., CSc. (04.05.2005)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html