SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Education of visually impaired I - O04318277
Title: Tyflopedie I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Old code: TYFL
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Is pre-requisite for: O04318278
Annotation -
The personality of visula handicapped. School for visula handicapped. Characterictic of younger, and older school age, puberty and adolescents visual handicapped. Reading and writing of eyesweak an blin. Braill s Key. Kompensation and reeducation of sight.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech

Keblová, A.: Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima ,1996.

Květoňová - Švecová, L: Oftalmopedie. Brno: Paido 2000.

Last update: Erudio ()
Syllabus - Czech

Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.

Obsah kurzu: Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.

Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby);

reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit

kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů

výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;

Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.

Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (25.02.2005)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html