SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Mathematics I - O02310031
Title: Didaktika matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMM2M103A
Explanation: Rok4
Additional information: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=61&ClanekID=78
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Classification: Mathematics > Didactics of Mathematics
Pre-requisite : O0231SOUB
Is pre-requisite for: O02310032, O02310035, O02310036
Annotation -
Basic notions of mathematics education: concept creation process from the point of view of the theory of generic models, mechanical knowledge, constructivistic teaching. Didactic interpretation of mathematical knowledge: Number systems, 2D geometry, 3D geometry, basics of algebra.
Last update: STEHLIKO (26.09.2017)
Descriptors - Czech

Online výuka bude probíhat v době plánované v běžném rozvrhu na adrese: https://el.lf1.cuni.cz/zaci.

Na první týden semestru však již byla vyčerpána kapacita, jsem tedy nucena výuku 9.10. konat jinak. O přesném místě konání budu studenty informovat přes Moodle kurz.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (30.09.2020)
Literature - Czech

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf)

VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky pro učitele jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.

NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41.

JANÍK, T. e. a. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Online: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/34884802/59922459/60007219/036_Janko_Kvalita_ve_vzdelavani.p
df

JANDA, D., VONDROVÁ, M., TŮMOVÁ, V. Pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii [e-kniha]. Praha: PedF UK, 2019.

VONDROVÁ, N. a kol. Slovní úlohy ve výuce matematiky a českého jazyka: Metodický materiál pro učitele. 2019. (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/)

Využití pomůcky Geoboard při studiu metrických vlastností trojúhelníků a pravoúhelníků (Samková), Povrch a objem válce a kužele (Vondrová, Kaňková), Pythagorova věta (Bímová, Břehovský), Lomené algebraické výrazy (Budínová, Blažková, Hrčková) -  metodické náměty jako součást publikace Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost (PedF UK, 2019) - online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31 (online https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/).

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar) (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/).

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (26.10.2020)
Syllabus -

Concept creation process, theory of generic models

Mechanical knowledge and its diagnosis and reeducation

Constructivist approaches to the teaching of mathematics

Number systems (rational, whole and real numbers)

Percentage

Number and variable

Algebraic expressions

Plane geometry

Geometric constructions, measuring

Space geometry

Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (15.07.2017)
Course completion requirements -

Attendance and completing tasks assigned in Moodle.

If it is not possible to conduct teaching due to the pandemic:

a) new tasks will be added to Moodle,

b) online teaching in Adobe Connect or MS Teams will be conducted for which a camera and a microphone are needed.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (14.09.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html