SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology I - O02307039
Title: Lingvodidaktika I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok4
Old code: LING
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Classification: Teaching > German
Is pre-requisite for: O02307040
Annotation -
German language teaching methodology, didactics and its role in teacher training, its relation to other relevant branches of science. Specification of objectives in basic pedagogical documents for teaching German, inter relations of objectives and course content and their realisation in classroom teaching and in teaching/learning materials. Development of foreign language teaching methodology, methodological trends (historical perspective), modern concepts in foreign language teaching, trends of development, alternative methods. Selection of German language course books, criteria of their Motivation and activation of students. Use of didactic aids, modern technology and new information media in the process of foreign language teaching/learning.
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2008)
Literature - Czech

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995.

BENEŠ, E. Metodika vyučování cizích jazyků. Praha: SPN, 1969.

CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. I. a II. díl. Ostrava : 1999/2000.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 1992.

HENDRICH, J. et al. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

HENRICI, G.; RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts DaF mit Videobeispielen. Schneider, 2001.

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. Hueber, 1999.

STORCH, G. Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik. München : Wilhelm Fink Verlag, 1999.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. Hueber, 1999.

WICKE, R. E. Vom Text zum Projekt : Kreative Textarbeit und Offenes Lernen im Unterricht "Deutsch als Fremdsprache". Berlin : Cornelsen, 1997.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2000.

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol.

Učebnice pro základní školu/základní školu s rozšířenou výukou CJ, Učebnice pro gymnázia a různé typy středních škol.

Evropské jazykové portfolio.

Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.10.2007)
Requirements to the exam - Czech
  • aktivní účast na semináři (80%)
  • referát
  • seminární práce
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2008)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html