SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of French language I. - O02306025
Title: Didaktika FJ I.
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: DIFJ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Silva Machleidtová
Classification: Teaching > French
Is pre-requisite for: OSOZ1F, O02306052
Annotation -
Theoretical bases of the methodology of foreign languages. Pedagogical, psychological and linguistic starting points. Typology of methods in the history of foreign-language teaching with focus on French.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech

BOYER, H. Nouvelle introduction ? la didactique du FLE . Paris: CLE International, 1990.

Cizí jazyky - časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům, Praha.

FENCLOVÁ, M. Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha: UK PedF, 2003.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizím jazykům na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999.

GIRARD, D. Enseigner les langues: méthodes et pratiques. Paris: Bordas, 1995.

Le français dans le Monde: la revue internationale des professeurs de français. Hachette

MOIRAND, S. Enseigner ? communiquer en langue étrang?re. Paris: Hachette, 1982.

Portfolio européen de langues. Strasbourg: Conseil de l'Europe ; 2000.

ROBERT, J.-P. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Paris : OPHRYS, 2002.

TAGLIANTE, Ch. La classe de langues: Techniques de classe. Paris: CLE International, 1994.

TRÉVILLE, M.-C. Enseigner le vocabulaire en classe de langue. Paris: Hachette, 1996.

Last update: NEMRAVO (29.04.2005)
Syllabus - Czech

Cíl a obsah:

  • Úvod do didaktiky cizích jazyků.
  • Poslání, cíle a obsah výuky CJ a francouzštiny jako cizího jazyka zvláště. Nové pohledy na potřebu CJ vzdělávání, výchova k evropské sounáležitosti. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Evropské jazykové portfolio.
  • Teoretické základy didaktiky CJ: pedagogická, psychologická a lingvistická východiska.
  • Metodologie a hlavní metodické směry v historii CJ vyučování: gramaticko-překladová, přímá, zprostředkovací, audioorální, audiovizuální (SGAV), komunikativní přístup.

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

Prostudovat doporučenou literaturu k zadaným tématům a úspěšně napsat závěrečný test.

Last update: Kalfiřtová Eva, PhDr. (27.11.2006)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html