SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didacties of Literature I - O02304031
Title: Didaktika literatury I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok3
Old code: DILI
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Classification: Teaching > Bohemian Studies, Czech Studies
Pre-requisite : O02304021, O02304023
Is pre-requisite for: OSOZ003, O02303SOZ, O02304047
Annotation -
Principal seminar based on solving model situations and practical application of methods in literary education. The following optional seminars focus at specific problems of the didactics of literature.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech

Z. Kožmín: Tvořivý sloh, Praha 1995

E. Machková: Základy dramatické výchovy, Praha 1980

Časopisy Český jazyk a literatura a Čtenář

Last update: Erudio ()
Syllabus - Czech

Stručný obsah kursu: V prvním didaktickém semestru musíme objevit způsoby, kterými se dá podporovat čtenářství u jednotlivce i třídy. Konkrétní postupy, které získávají žáka pro čtení, a s tím související vyjasňování toho, co sami považujete za čtenářství a jak je výchova ke čtenářství chápána v učebních dokumentech. Jak se se čtenářstvím zacházívá ve škole a co opravdu funguje? Metody si ověříme i na sobě.

Snažíme se vybudovat přístupy, které mohou zlepšit naše pojetí četby, literární historie a teorie, cílů vyučovacího předmětu tak, aby skuteční dnešní žáciy na základní i střední škole chtěli spolupracovat a číst. K tomu hledáme cesty k prohloubení zážitku i porozumění dílu a ke sdílení svého pochopení a prožitku s ostatními čtenáři. Práce v semináři (jako práce s dětmi ve třídě) bude kooperativní.

Požadavky k udělení zápočtu:
aktivní přítomnost v seminářích - trvalé vyjadřování vlastního stanoviska, diskuse, zpracování zadaných úloh z četby, prezentace skupinově vypracovaných materiálů,

četba pracovních textů z krásné a odborné literatury v předepsaném (nevelkém) rozsahu,

seminární práce: zcela praktická, ale systémově podložená příprava a prezentace vlastní lekce zpracující některé z "témat literární výuky" nebo problémy výuky podle přístupů poznaných v semináři.

Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli

vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty

učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o

rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české

historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na

literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.

Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2007)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html