SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Biology I - O02302020
Title: Didaktika biologie I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok4
Old code: DIBI
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Classification: Teaching > Biology
Annotation -
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2010)
Lectures and seminars supporting students to be acquainted with various forms of organisation used in instruction of biology at basic and secondary schools, with new progressive methods used in school and terrain as well.
Literature - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2010)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2010)

Docházka na cvičení (povolena je 1 absence), výsledná známka bude stanovena podle úrovně vytvořené přípravy na hodinu a úspěšného ústního zkoušení.

Struktura přípravy na vyučovací hodinu

Třída:

Téma hodiny (název):

Cíle hodiny: (vycházíme z odpovídajícího vzdělávacího programu, používáme aktivní slovesa, př. žáci: vyjádří vlastními slovy, uvedou příklady, vysvětlí, objasní, vyjmenují, srovnají, porovnají, správně přiřadí, popíší, stručně charakterizují, nakreslí, vynesou do grafu, odečtou z grafu, obhájí své stanovisko, vyvodí, navrhnou řešení...)

Východiska hodiny: (vše, co předpokládáme, že žáci znají z předchozí výuky nebo z uložené domácí přípravy)

Pomůcky: (pokud jsou potřeba - týká se žáků i učitele)

Rozpis výukových aktivit: (uvedeme všechny výukové aktivity, které budeme používat postupně během hodiny, vždy musí být jasná použitá metoda výuky a úsek učiva, na který ji použijeme, uvádíme i předpokládaný čas v minutách, který na danou aktivitu budeme potřebovat, konkrétně se uvedou i části textu v učebnici nebo pracovním listě, se kterými budeme pracovat, výukové materiály, které si připravujeme sami, testy, obrázky, videa, fotografie, internetové stránky apod.)

Domácí příprava na další hodinu: (pokud ji zamýšlíme, konkrétně)

Poznámky: (vše, co se nevešlo do předchozích bodů, očekávané problémy, úkoly navíc pro rychlejší žáky, alternativní úkoly pro pomalé žáky, roční období, pokud budeme pracovat venku...)

Syllabus - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2010)

Tematický plán přednášek

1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

2. Přírodovědné vzdělání v ČR a EU - jednotlivé předměty x integrované přístupy. Výsledky mezinárodních srovnávacích studií.

3. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, ŠVP. Standard základního vzdělávání.

4. RVP ZV - cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.

5. Vzdělávací oblast Člověk a příroda - cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis.

6. Přírodopisné učivo v ostatních vzdělávacích oblastech. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Vzdělávací oblast Člověk a svět práce - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru.

7. Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova - cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu.

8. Rámcový učební plán. Tvorba ŠVP, její metodická podpora. Školní učební plán. Tvorba ročních tematických plánů výuky přírodopisu.

9. Didaktické zásady výuky přírodopisu.

10. Organizační formy výuky přírodopisu.

11. Metody výuky přírodopisu.

12. Učebnice pro výuku přírodopisu.

13. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku přírodopisu.

14. Příprava učitele na vyučovací hodinu.

15. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

Tematický plán cvičení

1. Úvodní motivační exkurze (botanická zahrada v Praze - Tróji).

2. Seznámení se vzdělávacími dokumenty pro ZŠ.

3. Seznámení s dostupnými učebnicemi přírodopisu.

4. Příprava na vyučovací hodinu - vytvoření přípravy na 1 vyučovací hodinu na zadané téma. Vyučovací metody dle výběru studenta. Prezentace přípravy v rámci časových možností na semináři. Odevzdání přípravy před ústním zkoušením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html