The subject is ment for students who are not specialised at VAE. They will be presented the basic information and learn to understand the wide interdisciplinary connections of the subject. They will also study the practical implications of the presented theories.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Aim of the course -
Authenticing and analyses of adjusted level in art and psychodidactical dimension profesion competetion of teacher. Prepare of teaching attempts. Reflection and evaluation.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Course completion requirements - Czech
Aktivní účast a příprava na semináře, včasné zpracování a odevzdání dílčích úkolů.
Zkouška
Prezentace z přednášek, zadání dílčích úkolů, seznam okruhů ke zkoušce a další materiály najdete na Moodle.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (03.02.2020)
Literature -
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Teaching methods -
lecture, interpretation of the meaning, lessonś planning, video-analysis, mind map, museum education, reflection, self-reflection
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
přednáška, četba, interpretace uměleckého díla, plánování Vv úkolů, videoanalýza hodin vv, myšlenková mapa, muzejní a galerijní edukace, reflexe, sebereflexe
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Requirements to the exam -
Participation on lessons, homework, exam.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)
Ústní zkouška má kolokviální charakter, její součástí je odpověď jeden vylosovaný tematický okruh a reflexe a obhajoba portfolia tvořeného dílčími úkoly řešenými v rámci seminářů.
Prezentace z přednášek, zadání dílčích úkolů, seznam okruhů ke zkoušce a další materiály najdete na Moodle.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)
Syllabus -
Contemporary trends in didactics of VAE. Dimensions of art training teacher. Subject matter of the disciplin. Mind maps and their potential. Works of art within the system of cultural education.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)