SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
a - O01315V001
Title: Zlepšování třídního klimatu a využití filmu v třídnických hodinách
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (40)
summer:unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Blanka Zemanová
Annotation -
This course is focused on practical examples and effective use of documetnary film and other audiovisual materials in education. The course will introduce the teaching of cross-curricula issues through documentary films, interactive methodology and experiential games. Students will gain practical as well as theoretical knowledge. Students will have opportunity to examine practically, how to work with documetnary film and social spots in classrooms. The students will learn about issues such as Development Millenium Goals, racism, undemocratic regimes, the influence of media, the environment, etc. The cource is leaded in cooperation with the lectors of NGO People in need.
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je motivovat studenty využívat ve výuce i mimo ni (třídnické hodiny) dokumentární film a vybavit je kompetencemi jej využívat.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:

přímá výuka:  24 hodin

sledování filmů a jejich reflexe: 51 hodin

samostudium: 50 hodin

Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
Course completion requirements - Czech

1.      Aktivní účast na seminářích a příprava na ně.

2.      Skupinová práce – příprava modelové vyučovací hodiny.

Účast na prvním prezenčním setkání je nutná. V případě absence na druhém setkání lze splnit v náhradním termínu dle dohody s lektorem. Online setkání je určeno pro případné individuální konzultace.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2024)
Literature -

https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (08.02.2021)
Teaching methods - Czech

Kritické sledování dokumentárních filmů

analýza dokumentárních filmů

didaktické náměty pro práci s filmem

tvorba scénáře vyučovací hodiny

prezentace

Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (08.02.2018)
Requirements to the exam - Czech
Studenti budou hodnoceni na základě aktivní účasti na seminářích. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže jednoho, či max. dvou setkání zúčastnit, zpracuje seminární práci zadanou individuálně učitelkou předmětu.
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
Syllabus -

WEEK 1

  • Introduction into theory - Using documentary film in education
  • Introduction to interactive methodology and experiential games
  • Topic: Personality and social education
  • Main themes: interpersonal relations, values, ethics
  • Practical examples of work with film

WEEK 2

  • Topic 1: Learning to think in european and global context
  • Millenium Development Goals (MDGs)
  • Main themes: UN plan to achieve MDGs, its targets and indicators, global and local interconnections
  • Practical examples of work with film
  • Topic 2: Environmental education
  • Main themes: climate change, waste management, carbon footprint, sustainable development
  • Practical examples of work with film

WEEK 3

  • Topic: Media education
  • Main themes: media literacy, media education, media message, gender and media
  • Practical examples of work with film
  • Student-lead model lessons

WEEK 4

  • Topic: Multicultural education
  • Main themes: controversial topics, racism, stereotypes, discrimination, multicultural vs. intercultural, accepting differences, ethical origin
  • Student-lead model lessons

WEEK 5

  • Topic: Education of the democratic citizen
  • Main themes: undemocratic regimes, propaganda, political trials, holocaust, UN Human Rights Resolution, civic participation
  • Practical examples of work with film
  • Student-lead model lessons

WEEK 6

  • Student-lead model lessons
  • Final course evaluation

Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
Entry requirements - Czech

Nejsou stanoveny vstupní požadavky ke kurzu.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (08.02.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html