Development of teachers; competences to involve cross curricula topics into the planned and realized curricula. Discussion
of experiences of czech teachers, foreign inspirations, development of own teaching project.
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (18.11.2009)
Záměrem předmětu je vybavit studenty takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které jim umožní kompetentně zprostředkovávat žákům témata globálního rozvojového vzdělávání (viz cíle pregraduální přípravy učitelů uvedené ve Strategii globálního rozvojového vzdělávání a osvěty veřejnosti 2018-2030).
Cílem kurzu je: 1) vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi z oblasti znalostí obsahu, 2) vybavit studenty základními didaktickými znalostmi a 3) rozvíjet povědomí studentů o významu a potřebnosti GRV ve výuce žáků a postoje vedoucí k ochotě studentů je ve své učitelské praxi zohledňovat. Předmět je koncipován podle těchto tří rovin do tří oblastí: 1) Rovina obsahu/učiva GRV, 2) Rovina výukových metod a strategií a 3) Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů.
1. Rovina obsahu/učiva GRV. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné inkluzivní škole, student/ka analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy, student/ka naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP.
2. Rovina výukových metod a strategií. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů, student/ka naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky, student/ka naplánuje hodinu zaměřenou na rozvoj kompetencí žáků v oblasti finanční gramotnosti a prevence rizikového chování.
3. Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj, student/ka prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.
Samostudium odborných a metodických textů (v Moodle) jako příprava na semináře a aktivní účast v seminářích (100%, v případě neúčasti na některém setkání - náhradní práce):
- student kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné škole.
- student analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy.
- student naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP.
- student zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů.
- student naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky.
- student zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj.
- student prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.
Zápočtové požadavky:
100% účast na setkáních - v případě neúčasti na setkání náhradní práce (shodná s cíli a tématy setkání)
písemná analýza videonahrávky hodiny dle zadaných kritérií. Analýzu v požadované kvalitě vloží student do moodle nejpozději 10 dnů od konce semestru.
Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, NIDV: 2016. dostupné z: https://books.google.cz/books?id=HbknDgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
1. Globalizace a vzájemná závislost jednotlivých částí světa. 2. Globální problémy a jejich řešení. 3. GRV v RVP ZV a školních vzdělávacích programech.
4. Důležitost a základní přístupy ke GRV. 5. Vývojové předpoklady dětí mladšího školního věku pro GRV. 6. Zjišťování prekonceptů dětí a práce s nimi. 7. Práce s cíli v hodinách GRV. 8. Diskusní metody ve výuce GRV. 9. Metody vhodné pro rozvoj finanční gramotnosti žáků a prevenci rizikového chování. 10. Hodnocení znalostí, dovedností a postojů žáků v oblasti GRV.
11. Učitel GRV v primární škole. 12. Výukové materiály a učebnice GRV.
Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018 (Fond F 1).