SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Primary Pedagogy IV - Preschool Pedagogy - O01315621
Title: Primární pedagogika IV – Předškolní pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Co-requisite : O01315622, O01315623
Pre-requisite : O01215102
Is co-requisite for: O01315622, O01315623, O01317189
Is incompatible with: OVP15621, OK0615621
Is interchangeable with: OK0615621
Annotation -
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)
The course is enrolled by students who have chosen a homogeneous variant of study and have to enroll in all three courses simultaneously. Abstract: The course focuses on introducing the current issues of the development of different types of thinking by children: the development of critical thinking, symbolic and analogous thinking, thinking through dilemma, the development of higher thinking.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)

Cílem je

(1) získat znalosti o různých způsobech rozvoje myšlení u dětí.

(2) procvičit si dovednost připravit didaktické nabídky pro rozvoj různého typu myšlení u dětí pro žáky 1. stupně ZŠ ve vazbě na učivo a výukový cíl.

(3) prokázat schopnost reflektovat didaktické provedení a komparovat je s teoretickými přístupy a na základě toho navrhnout další zlepšení pro výukový proces.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (31.01.2022)

Moodle: link bude studentům upřesněn

 

 

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)

Literatura:

BRAVENÁ, Noemi. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. PedF UK: Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1.

BRAVENÁ, Noemi. "Do not be concerned only about yourself ...": transcendence and its importance for the socialization and formation of a child's personality. Kassel: Kassel University Press, 2019.  ISBN 978-3-7376-0436-9.

HEJLOVÁ, Helena, Eva OPRAVILOVÁ, Jana UHLÍŘOVÁ, Noemi BRAVENÁ, Stanislav BENDL, Hana VONKOVÁ a Michal ZVÍROTSKÝ. Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 224 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

MUCHOVÁ, Ludmila. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádění do světa symbolů. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury CDK, 2005. ISBN 80-7325-075-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)

Sylabus:

1.     Rozvoj kritického myšlení

2.     Rozvoj symbolického a analogického myšlení

3.     Rozvoj myšlení za pomocí dilematu

4.     Rozvoj vyššího myšlení

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)

Seminární práce.

Aktivní účast na seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html