|
|
|
||
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.10.2021)
|
|
||
The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching. Last update: TOMKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2008)
|
|
||
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.10.2021)
|
|
||
Příprava na semináře (student vypracuje vždy úkol a na seminář přichází připravený). Průběžná příprava. Aktivní účast (1 omluvená absence, domluvené náhrady -viz. první seminář a informace k němu) Závěrečná argumentativní esej. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (24.10.2021)
|
|
||
GADOTTI, M. (1994) Reading Paulo Freire - His live and work. State University of New York Press https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21527/freireho-kriticka-pedagogika-a-technologie.html/Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed. Penguin Books. Kargerová, Maňourová: Kompetentní učitel 21.století – publikace vydaná Step by Step ČR Kreisberg, Seth. (1992) Tranfofrming Power. Domination, Empowerment adn Education. State University of New York Press. Kreislová Z., Krok za krokem 1.třídou, Praha: Grada 2008 ISBN 978–80–2038–8 Krejčová V., Kargerová J., – Vzdělávací program Začít spolu- Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ- Praha: Portál, 2003 ISBN 80–7178–695–0 Lukavská E., – Pozor děti! Praha: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk Aleš 2003 Magda Ledvinková, Richard Macků. (2011) Paulo Freire – pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození Caritas et Veritas. 2.2011 str. 68–74 Pedagogika utlačených přeložil Ladislav Šenkyřík http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty25_!freire PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80–7178 584-9. JŮVA, V.; SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1998. R. Váňová, „Reformní pedagogika a současná alternativní pedagogická hnutí.“ In J. Vašutová, Kapitoly z pedagogiky. KU, Praha, 1998. Rýdl, K. Alternativní školy, inovace ve vzdělávání, pedagogický výzkum. Učitelské listy, 2002, roč. č. 6, s. 5-7. Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994 Rýdl, K.: Inovace v evropských vzdělávacích systémech. Praha, ISV 2003 Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Spilková, V., Koťa , J. Zamyšlení nad současnou školou. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 341-342. Toffler, A. – Tofflerová, H.: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha 2001 Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (24.10.2021)
|
|
||
Innovative programs CLIL Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (08.10.2020)
|