SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Music Education II - O01308911
Title: Didaktika HV na 1. st. ZŠ II.
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: rok 5, semestr 9 (u pětiletého studia) - UNI ZŠ spec. cizí jazyk
Old code: DIHV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Pre-requisite : O01308910
Annotation -
Gaining of knowledge and developing of musical and methodological skills necessary for controlling musical activities in practice. Analysis of video records of model situations in Music Education.
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.04.2008)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické. Získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. Seznámení s metodickou literaturou, analýza videonahrávek modelových situací v Hv.

Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Literature - Czech

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon, 1969, 99 s., ISBN 16/2 02-263-69.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
HURNÍK, L.,LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky. RVP.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

 HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2015)
Requirements to the exam - Czech

Drobné seminární úkoly, vyplývající z didaktických postupů.

Průběžné studijní úkoly.

Písemné zpracování modelových situací - příprava na nácvik písně intonací, hlasová, intonační cvičení, kreativní osvojování malých písňových forem, možností vícehlasu apod.

Seznam okruhů ke zkoušce viz web. stránky katedry Hv

Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Syllabus - Czech

Rozvoj intonačních dovedností, intonační práce s písní, přípravná intonační cvičení.

Sluchová analýza, její využití v hodinách, sluchové diktáty.

Počátky tvořivé intonace, principy integrace vokálně intonačních a tvořivých činností, metodika.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti. Tvořivé osvojování hudebně výrazových a formotvorných prvků.

Prvky vícehlasu, jeho nácvik a tvořivé uplatnění ve vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových aktivitách.

Metodický postup při poslechu, vizualizace jako aktivizační princip.

Spojení tvořivých a poslechových činností.

Stavba vyučovací hodiny v hudební výchově, její typy, organizační formy vyučování apod.

Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html