SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Integrated Pupil in a Common Czech Language Lesson - O01303623
Title: Integrovaný žák v běžné hodině českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016 to 2016
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Pre-requisite : O01303026, O01303149
Is co-requisite for: O01303625, O01303236
Is incompatible with: O01319185, O01110612, O01313171
Annotation -
Work with the integrated pupil in the Czech language lessons, various handicaps require various work methods (blind, deaf children, physical handicap, dyslectic children etc.). Cooperation between the teacher and the assistant of the child, integration among other children. Special teaching materials, textbooks. Cooperation with the parents of the child with the handicap.
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2018)
Literature - Czech

Základní literatura:

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Houser, P. (2002). Hry se slovy a jazykem. Praha: Portál.

Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. České Budějovice: Grada Publishing. 

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu

  1. Aktivní účast podle pokynů vyučující, povoleny max. dvě neomluvené absence.
  2. Prezentace zadaného zápočtového úkolu (kritické posouzení kurikulárních materiálů či vlastní didaktické pomůcky s ohledem na žáka se SVP ) na seminářích.
  3. Odevzdání písemného zpracování zápočtového úkolu emailem nejpozději do 14. 12. 2018, (zápočet leden 2019).
Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html