|
|
|
||
Verbal manipulation. Manipulation oriented at children. Manipulation of parents through children. Etic of argumentation. Pragmatic aspects of discourse. Gender at school, assertive behaviour, non-verbal communication. Intercultural communication. Pragmatics in teaching-learning relationship.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Semináře budou probíhat formou konzultací a samostudia.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848 Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci. Požadavky k zápočtu: Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|