Tasks and functions of pragmatics. The fuction of pragmatics within linguistics: trying to solve the practical difficulties that are inherent in the exercise of linguistic functions ("outside agents"). Pragmatics as the study of language from a user point of view. Grice´s maxims of conversation: the Gricean model of meaning and conversational implicature (any of the maxims can be exploited to generate implicata). Discourse analysis: the explanation of a speaker´s ability to assign interpretations to given utterances in a given context and draw interferences from them. Acts of speech. Pragmatics in teaching-learning relationship.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (24.05.2020)
Definice pragmatiky. Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilostní princip verbální komunikace. Geoffrey Leech. Pojem tváře, Penelope Brown, Stephen Levinson. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Zdvořilost ve školní komunikaci zaměřená na 1.stupeň ZŠ. Vzájemná zdvořilost v rodině malého školáka, její verbální i neverbální projevy. Projevy zdvořilosti v českých pohádkách i v pohádkách jiných etnik. Odlišná řečová etiketa etnika. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Paul Grice. Implikatury a presupozice. Ukázky z textů prostě sdělovacího stylu. Nadsázka, mnohomluvnost, nepřesnost a lež v řeči malého školáka.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (24.05.2020)
Literature - Czech
HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994
CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF, 2010.
CHEJNOVÁ, p. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace II. Praha: PedF UK, 2007
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000
MACHOVÁ, S. - Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace. Praha: PedF UK, 2005, 2007
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000
SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (24.05.2020)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu:
Prezentace zvoleného tématu v semináři, obsah prezentace odevzdat v tištěné formě. Témata: kooperační princip, zdvořilostní princip, řečová etiketa, zdvořilost ve škole, manipulace, neverbální komunikace ve škole.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (24.05.2020)
Syllabus - Czech
Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ
Kurz: Pragmatika I.
Ukončení: zápočet
Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu.
Obsah kurzu: Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Implikatury a presupozice. Komunikační strategie.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (24.05.2020)