SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Czech Didactics with Practise II - O01303150
Title: Didaktika ČJ s praxí II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Pre-requisite : O01303SOZ, O01303149
Is incompatible with: OK0603150
Is pre-requisite for: O01303278, O01303169, O01303279, O01303170
Is interchangeable with: OK0603150
Annotation -
Following course of the Czech language didactics: introduction to the psychodidactics of the subject, alterantive curriculum. Conception of teacher´s work, preparation for the lesson. Complexity of language and communicative education, teaching grammar and its communicative overlap. Students' presentations in class and their reflection.
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2023)
Descriptors - Czech

Distanční výuka v prostředí TEAMS/ prezenční výuka na fakultní škole (grupík): 36 hod.

Příprava na výuku: 72 hod.

Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Literature - Czech
  • Svobodová, J.: Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy Ostravské univerzity Ostrava, sv. 133. Ostrava 2000.
  • Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
  • Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ.
  • Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997
  • Klíčové kompetence v základním vzdělávání. VÚP Praha 2007
  • Ječná,K.: Nuda při češtině? Ani nápad. Agentura STROM, Praha 1997
  • Kopřiva,P.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2006
  • Kovaliková,S.: Integrovaná tematická výuka. Spirála, Kroměříž 1995
  • Macháčková,I.: Práce s učebnicemi ČJ na 1.stupni ZŠ 1.díl. ZČU, Plzeň 1996
  • Časopis Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)
  • Brabcová,R. a kol.: Didaktika českého jazyka.SPN Praha 1990
  • Hubáček,J. Didaktika slohu.Praha 1990
  • Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující
  • 1.st.ZŠ. Plzeň 1991
  • Košťálová,H. a kol.:Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha 2008
  • Styblík,V.: Přehledná mluvnice češtiny pro ZŠ. Fortuna, Praha 1992
  • Dobešová,V.: Průvodce českým jazykem. DIDAKTIS, Brno 2007
  • Čechová,M.: Čeština a její vyučování. SPN, Praha 1998
  • Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. UK Pedagogická fakulta, Praha 2008
  • Pišlová, S.:Jazykové hry. Fortuna, Praha 2008
  • Pišlová,S.: Pojďme se učit, Karolinum. Praha 2011
  • Babušová, G.: Komunikační činnosti v teorii a praxi, UK Pedagogická fakulta, Praha 2014
  • Štěpáník a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.
  • Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.
  • Aktuální časopisecké příspěvky podle zadání na seminářích.
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Teaching methods - Czech

Kombinace přímé výuky v setkáních na fakultní škole s individuálním studiem podle zadaných úkolů.



Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Requirements to the exam - Czech

Klasifikovaný zápočet

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast na semináři a průběžné plnění zadaných úkolů, zdařilý výstup ve zvolené třídě, zápočtový test.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Syllabus - Czech

* Didaktika ČJ s praxí II
* Kód kurzu: K 150
* Semestr: letní
* Obsah kurzu: Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny: úvod do psychodidaktiky předmětu, alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku, koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ.

Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny:

1. úvod do psychodidaktiky předmětu, textocentrismus a situačnost jako základní vyučovací strategie,

2. alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku,

3. koncepce učitelovy práce,

4. příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ,

5. specifikum práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami,

6. koncepce komunikační výchovy v realizaci vyučovacích hodin na ZŠ,

7. výuka gramatiky s komunikačním přesahem.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html