The course aims at helping the students to synthesize pieces of theoretical knowledge on ELT methodology they have assembled throughout the study program, to deepen them, and to become aware of and explicitly form their individual approach to teaching English to young learners. They will also further develop their ability to critically analyze their teaching experience, identify problem areas and ask relevant questions. The course guides the participants through the process of writing their final project, which represents the author's emerging personal approach to teaching English to young learners, both in theory and practice. The final project has the form of a professional portfolio and it contains the following components:
1. An essay entitled 'Ten essential principles for teaching English to young learners’
2. Observation forms and synthesis of observations
3. A detailed lesson plan
4. A detailed reflection of a lesson video in the A-A-A format
5. Items selected by the author
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Cílem kurzu Seminář k závěrečné práci je syntéza teoretických poznatků z oblasti didaktiky anglického jazyka získaných v průběhu studia, prohloubení teoretické základny profesní kompetence studentů učitelství, zvědomování a formování individuálního pojetí cizojazyčné výuky a rozvoj reflektivních strategií a technik v souladu s pojetím učitele jako reflektivního praktika. Kurz si dále klade za cíl rozvíjet schopnost identifikovat konkrétní problémy při výuce, klást relevantní otázky a kriticky analyzovat vlastní zkušenost v roli učitele. Seminář provází účastníky procesem tvorby závěrečné práce. V průběhu semestru se budou společně hledat cesty k jejímu zpracování a diskutovat dílčí výstupy.
Závěrečná práce je jedním z výstupů studia specializace anglický jazyk a zároveň přípravou na vstup do učitelské praxe. Reprezentuje autorův/autorčin utvářející se osobitý přístup k výuce anglického jazyka na prvním stupni základní školy v teoretické i praktické rovině. Má podobu profesního portfolia a obsahuje následující komponenty:
1. Esej s názvem 'Ten essential principles for teaching English to young learners’
2. Observační archy a syntéza pozorování
3. Zevrubná příprava na hodinu
4. Reflexe A-A-A na základě videozáznamu
5. Povinně-volitelná část.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Course completion requirements -
1. Active participation (max. 1 missed class), being prepared
2. Completing all assignments
3. A video of your English lesson
4. Meeting all deadlines related to the final project, handing the component of the final project in the required length and quality (specific requirements and deadlines will be discussed in the first seminar)
5. A final interview based on the final project and the recording
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
1. Účast na seminářích (max. 1 absence), připravenost
2. Plnění dílčích úkolů při zpracování jednotlivých částí práce (např. prezentace)
5. Pořízení videozáznamu a jeho sdílení
7. Odevzdání všech složek závěrečné práce v uvedených termínech, v uvedeném rozsahu a kvalitě (požadavky na závěrečou práci i termíny odevzdání budou sděleny na prvním semináři)
5. Závěrečný rozhovor nad portfoliem
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literature -
Obligatory:
Richards, J.; Lockhart, Ch. (1996). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. CUP (selected chapters)
+ Individually chosen according to the focus of the particular project
Optional:
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Maňák J.; Švec V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: CPV
Nunan, D. (1992). Research methods in language teaching. Cambridge: CUP
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Maidenhead: Open University Press
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Základní:
Richards, J.; Lockhart, Ch. (1996). Relfective Teaching in Second Language Classrooms. CUP (selected chapters)
+ Individually chosen according to the focus of the particular project
·Doporučená:
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Maňák J.; Švec V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: CPV
Nunan, D. (1992). Research methods in language teaching. Cambridge: CUP
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Maindenhead: Open University Press
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Syllabus -
- individualized selection of English teaching principles
- discussion and subsequent adjustment of the selection of principles
- presentation of partial results of work in seminars
- essay preparation
- creation of an observation sheet
- structured lesson plan design
- preparation for observation, planning and reflection
- reflection
- completing the written reflection
- final interviews (portfolio based)
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
· individualizovaný výběr principů výuky AJ
· diskuze a následná úprava výběru principů
· prezentace dílčích výsledků práce v seminářích
· zpracování eseje
· tvorba observačního archu
· tvorba strukturované přípravy na hodinu
· příprava na observaci, plánování a reflexi
· reflexe praxe
· dopracování písemné reflexe
· rozhovory nad portfoliem
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2021)