|
|
|
||
Předmět si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III. Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I. Do dalších předmětů je zapisují vyučující.
V rámci předmětu budou studenti seznámeni s metodami podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s organizací výuky v běžné třídě.
Studentům budou nabídnuty náměty pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné výuce.
Na začátku student pojmenuje dovednosti, s kterými do předmětu vstupuje (speciální kurzy, zkušenosti, zájmy apod.). Student si v průběhu předmětu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.
Předpokládáme, že předmět umožní studentům rozvoj následujících kompetencí a oblastí rozvoje:
Zvýšení úrovně empatie
Rozvoj diagnostických dovedností
Rozvoj dovednosti hledat a uplatňovat individualizované a diferencované přístupy a strategie práce s žáky
Aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti ped.psych. přípravy
Rozvoj reflexe a sebereflexe
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle předmětu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství, aktivizace a prohloubení poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Výuka předmětu Primární pedagogika III - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami - O01215555 bude probíhat prezenčně v prostorách fakulty jednou týdně podle rozvrhu. Studijní zátěž: semináře: 16, 5 hodin tvorba reflektivního deníku, plnění úkolů: 20 hodin samostudium, konzultace: 13,5 hodin Studijní podpora moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12793
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.10.2021)
|
|
||
Podmínky ukončení předmětu: Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného/online testu a předložením pedagogického reflektivního deníku. Nedílnou součástí požadavku na zápočet je aktivní účast na seminářích. Povoleny jsou max. 2 absence. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Knižní zdroje: BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ, B. BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8093-5. CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1997.ISBN 80-7178-083-9. FRIEDLOVÁ, K., L. JUROVÁ, L. LINDOVSKÁ, P. MACKOVÁ a M. URBANCOVÁ, 2012. Práce s třídním kolektivem. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-87652-70-1.
GRECMANOVÁ, H., 2012. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4. JEDLIČKA, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5. KROUPOVÁ, K., 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5264-8. SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. Vyd. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., K. ŠPAČKOVÁ a E. NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
TEPLÁ, M. Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer 2015 VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu. Vyd. 2. Brno: MSD. ISBN 80-86633-22-5. ŽAMPACHOVÁ, Z. a V. ČADILOVÁ, 2015. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4669-1. Odborné články: AVRAMIDIS, E., 2013. Self-concept, social position and social participation of pupils with SEN in mainstream primary schools. Research Papers in Education [online]. 28(4), 421-442 [cit. 2021-7-2]. ISSN 0267-1522. Dostupné z: doi:10.1080/02671522.2012.673006 NORWICH, B., 1994. The relationship between attitudes to the integration of children with special educational needs and wider socio‐political views; a US‐English comparison. European Journal of Special Needs Education [online]. 9(1), 91-106 [cit. 2021-7-3]. ISSN 0885-6257. Dostupné z: doi:10.1080/0885625940090108 PARSONS, S. a L. PLATT, 2017. The early academic progress of children with special educational needs. British Educational Research Journal [online]. 43(3), 466-485 [cit. 2021-4-18]. ISSN 01411926. Dostupné z: doi:10.1002/berj.3276 RUIJS, N. a T. PEETSMA, 2009. Effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review [online]. 4(2), 67-79 [cit. 2021-5-28]. ISSN 1747938X. Dostupné z: doi:10.1016/j.edurev.2009.02.002 Internetové zdroje: http://www.nuv.cz/t/obecne-informace-1
http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-asistent-pedagoga/ http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Pravidelná aktivní účast na seminářích (prezenční výuka), vedení reflektivního deníku a jeho prezentace, plnění úkolů reflektivního charakteru zadané vyučujícím, úspěšné absolvování písemné formy testu. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného testu a předložením pedagogického reflektivního deníku. Nedílnou součástí požadavku na zápočet je aktivní účast na seminářích. Povoleny jsou max. 2 absence. Okruhy k otázkám písemného testu: 1) Speciální vzdělávací potřeby · vymezení · legislativa · podpůrná opatření · individuální vzdělávací plán 2) Školní třída s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami · příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními · adaptace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kolektivu 3) Žák se sociálním znevýhodněním ve školní třídě · sociální znevýhodnění 4) Specifické podmínky dětí vyrůstajících mimo biologickou rodinu · institucionální péče se zaměřením na dětský domov 5) Žák s kulturním znevýhodněním ve školní třídě · žák s odlišným mateřským jazykem · menšiny · prevence rasismu a xenofobie 6) Nadaný žák . identifikace nadaného žáka . dvojí výjimečnost . typy nadaných žáků . opatření na podporu nadaných žáků 7) Žák s poruchami chování . specifika Základní školy pro žáky se SPCH Zlíchov . příčiny . projevy 8) Porucha autistického spektra . projevy . podpora žáka ve školním prostředí 9) Klima třídy · diagnostika třídního klimatu · vytváření pozitivního klima ve třídě
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (07.12.2021)
|