|
|
|
||
The course enables the students to understand fundamental historical tendencies
that have influenced the evolution of pedagogical thinking. It is dedicated to the history of education
until the end of 19th century with special attention to the local tradition, particularly J.A. Comenius.
The course also tries to facilitate deeper identification of students with the chosen subject of study.
The exercices are assigned for reading and analysis of original texts.
Last update: Erudio ()
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen za aktivní účast v semináři, četbě 3 povinných textů a písemného testu na konci semestru. Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (11.09.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky KOMENSKÝ, Jan Amos Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. I. Praha : SPN, 1958, s. 41-282. KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha : Univerzita Karlova v Praze , Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9. VÁŇOVÁ, Růžena a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 80-86039-29-3. VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělávání v našich dějinách. Ústí nad Labem : UJEP, 1993.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky CACH, Josek a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách, díl. II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 1991. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha : Academia, 1987. Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (08.10.2018)
|
|
||
Sylabus: 1-2. Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání. 3-4. Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání. 5-6. J. A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy). 7-8. J. A. Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus). 9-10. Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J. J. Rousseaua (následovníci – J. J. Pestalozzi). 11-12. J. F. Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (26.11.2018)
|