The course is focused on the preparation of students for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe v oblasti vyučování matematiky. Studenti jsou seznámeni s teorii poznávání v aritmetice a didaktikou základních aritmetických operací.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Aim of the course -
To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice. Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Descriptors - Czech
Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (v předmětu Didaktika matematiky I).
Jana Slezáková
Výuka (přednášky a seminář J. Slezákové) pravidelně probíhá na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav
středeční i páteční paraleka: MS Teams, kód týmu: 2n0mndx
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (23.02.2021)
Literature -
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.
Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.
Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.
Textbooks of mathematics for primary schools
Other working materials which are available on kmdm.pedf.cuni.cz after registartion.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.
Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.
Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Materiály průběžně zveřejňované v příslušném kurzu v moodlu.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Teaching methods -
Lecture and seminars
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Přednáška Semináře - didaktické komentování úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Requirements to the exam -
discussion
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.
2 kredity = cca 50-60 hodin práce studenta
Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2020/2021
KONTROLOVANÉ POŽADAVKY: 1. Aktivní účast na seminářích předpokládá znalost obsahu přednášek. V případě nepřítomnosti lze nahradit seminář buď návštěvou jiné seminární skupiny, nebo písemnou prací dle dohody s vyučujícím. 2. Tvorba materiálů ke každému probíranému tématu na přednášce či semináři, kde budou formulovány otázky či výzvy. 3. Založení portfolia
4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy).
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Syllabus -
Content: 1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.
2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.
3. Additive operations. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models.
4. Solving and posing word problems. Anti-signal. Pupils' mistakes.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Obsah: 1. Vstup do didaktiky matematiky, edukační styly učitele. Práce s chybou.
2. Teorie poznávání v aritmetice - Teorie generického modelu. Vstup do budování představ o mnohosti.
3. Rytmus. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla .Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál.