|
|
|
||
The lecture and seminar introduce the social sciences that are the content of the educational area Man and His World. It teaches students to process the content of social sciences in relation to the cognitive development of primary school pupils. It offers various methods of working in teaching selected topics of primordialism and geography.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Výuka probíhá on line podle rozvrhu seminář pondělí 18.00 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OWY0MmEzNTMtZTNmNS00YmM1LTk5YzQtMGVhOTBjYjVlMDgw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d seminář čtvrtek 18:00 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGMwOTdiM2YtY2Y2OC00OGZhLWFkYWYtYTI2NTI4ZmQ4OTI5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d přednáška lichý týden ve čtvrtek 16:15 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MWJiMmI3NGQtYTI5Mi00YzIyLTk1MGItNDM0MzViYWNkMDM3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d Studijní opora kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5800
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích Odevzdané vybrané výstupy ze seminářů https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5800 Složení zkoušky Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Literatura: přednášky Pojetí předmětu Proměny primárního vzdělávání v ČR, 9. kapitola Společenskovědní vzdělávání str. 209 - 222, V. Spilková a kol., Portál 2005 Cyklus roku a slavení Svátky světových náboženství, R. Kirste, H. Schultze, U. Tworuschka, Vyšehrad 2002, Seznamte se …Islám, Z. Sardar, Z. A. Malik, Portál 2004 Liturgický rok, A. Adam, Vyšehrad 2002 Vánoce v lidové kultuře, V.Frolec,Vyšehrad 1990 Evropské vánoce, E. Večerkoví, Vyšehrad 2010 Velikonoce v lidové kultuře, V. Frolcová, Vyšehrad 2002 České zvyky a obyčeje, A.Vondrušková, Albatros 2004 Vývoj měst HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009. Horská, Maur, Musil: Vznik velkoměsta, Praha. Paseka 2002 Sociologie rodiny Ivo Možný: Rodina a společnost, Praha, Slon 2006, J. Horský, M. Seligová: Rodina našich předků, knižnice dějiny a současnost 1996, F. Singley Sociologie současné rodiny, Portál 1999
semináře PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009. KOLEJKA, J.: Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Academia, 2013. HOFMANN, E.: Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996. BARRETT, M., BUCHANAN-BARROW, E Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press, 2004. BERTI, A.E. Children´s understanding of society: psychological studies and their educational implications. In: Nasman, E.; Ross, A.: Children´s understanding in the new Europe. Trentham books 2002 s. 89-107. staženo http://cice.londonmet.ac.uk/publications. 2009. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. LEISER, D.; HALACHMI, R.B. Children´s understanding of market forces. Journal of economic psychology. Elsevier b.V. 2005. www. sciencedirecr.com, staženo 2009. PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Forma zkoušky je písemná Studenti prokáží znalosti vývoje pojetí předmětu, obsahu témat kulturně antropologických (z přednášek) a socioekonomické geografie, dovednosti dílčích kroků didaktické analýzy u dalších společenskovědních témat (ekonomie, politické učivo a historie).
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí 2. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině 3. Práce v terénu: památky Nového města pražského 4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku 5. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy 6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady 7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes 8. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky 9. Ekonomické vzdělávání a myšlení dětí 10. Diagnostika dětských porozumění, konceptuální změna 11. Ekonomické rozhodování a jeho důsledky, potřeby a přání x ekonomické zdroje 12. Evaluace kurzu Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|