SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Homeland Study - primary schools II - O01112024
Title: Didaktika vlastivědy II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (85)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Interchangeability : O02312006, O02312040
Is incompatible with: OK0612024
Is pre-requisite for: O01215269, O01215169
Is interchangeable with: O02312006, OK0612024
Annotation -
The lecture and seminar introduce the social sciences that are the content of the educational area Man and His World. It teaches students to process the content of social sciences in relation to the cognitive development of primary school pupils. It offers various methods of working in teaching selected topics of primordialism and geography.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.05.2019)
Descriptors - Czech

Výuka probíhá on line podle rozvrhu

seminář pondělí 18.00

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OWY0MmEzNTMtZTNmNS00YmM1LTk5YzQtMGVhOTBjYjVlMDgw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d

seminář čtvrtek 18:00

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGMwOTdiM2YtY2Y2OC00OGZhLWFkYWYtYTI2NTI4ZmQ4OTI5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d

přednáška lichý týden ve čtvrtek 16:15

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MWJiMmI3NGQtYTI5Mi00YzIyLTk1MGItNDM0MzViYWNkMDM3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d

Studijní opora kurzu

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5800

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.02.2021)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na seminářích

Odevzdané vybrané výstupy ze seminářů

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5800

Složení zkoušky

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.02.2021)
Literature - Czech

Literatura:

přednášky

Pojetí předmětu

Proměny primárního vzdělávání v ČR, 9. kapitola Společenskovědní vzdělávání str. 209 - 222, V. Spilková a kol., Portál 2005

Cyklus roku a slavení

Svátky světových náboženství, R. Kirste, H. Schultze, U. Tworuschka, Vyšehrad 2002,

Seznamte se …Islám, Z. Sardar, Z. A. Malik, Portál 2004

Liturgický rok, A. Adam, Vyšehrad 2002

Vánoce v lidové kultuře, V.Frolec,Vyšehrad 1990

Evropské vánoce, E. Večerkoví, Vyšehrad 2010

Velikonoce v lidové kultuře, V. Frolcová, Vyšehrad 2002

České zvyky a obyčeje, A.Vondrušková, Albatros 2004

Vývoj měst

HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009.

Horská, Maur, Musil: Vznik velkoměsta, Praha. Paseka 2002

Sociologie rodiny

Ivo Možný: Rodina a společnost, Praha, Slon 2006,

J. Horský, M. Seligová: Rodina našich předků, knižnice dějiny a současnost 1996,

F. Singley Sociologie současné rodiny, Portál 1999 

 

semináře

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009.

KOLEJKA, J.: Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Academia, 2013.

HOFMANN, E.: Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003.

HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996.

BARRETT, M., BUCHANAN-BARROW, E Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press, 2004. 

BERTI, A.E. Children´s understanding of society: psychological studies and their educational implications. In: Nasman, E.; Ross, A.: Children´s understanding in the new Europe.  Trentham books 2002 s. 89-107. staženo http://cice.londonmet.ac.uk/publications. 2009.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

LEISER, D.; HALACHMI, R.B. Children´s understanding of market forces. Journal of economic psychology. Elsevier b.V. 2005. www. sciencedirecr.com,  staženo 2009.

PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.

 

 

 

 

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
Requirements to the exam - Czech

 Forma zkoušky je písemná

Studenti prokáží znalosti vývoje pojetí předmětu, obsahu témat kulturně antropologických (z přednášek) a socioekonomické geografie, dovednosti dílčích kroků didaktické analýzy u dalších společenskovědních témat (ekonomie, politické učivo a historie).

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
Syllabus - Czech

1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

2. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

3. Práce v terénu: památky Nového města pražského

4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

5. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy

6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady

7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

8. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky

9. Ekonomické vzdělávání a myšlení dětí

10. Diagnostika dětských porozumění, konceptuální změna 

11. Ekonomické rozhodování a jeho důsledky, potřeby a přání x ekonomické zdroje

12. Evaluace kurzu

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html