Basic principles of comuter game development. Using Unity editor for creating of simple games.
Study of the subject as well as a design and presentation of teaching hour.
Last update: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (06.05.2021)
Základní principy počítačových her. Práce s editorem Unity, tvorba jednoduchých her.
Vlastní práce i příprava a realizace výuky.
Last update: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (06.05.2021)
Course completion requirements -
Students will receive a credit for this course by successfully completing the following requirements:
Active participation in the practice sessions in the computer lab. Generally this means that students must study as well as to prepare a presentation of given topic and teach it.
Completion of a semester programming project by the deadline fixed by the instructor.
Due to the nature of the first two requirements, a failed attempt cannot be repeated as is possible for exams. The instructor may establish conditions whereby a student can resubmit their semester project after improving deficiencies that were found the first time around.
Last update: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (06.05.2021)
Předmět je zakončen klasifikovaný zápočtem. K získání zápočtu se požaduje:
aktivní účast na cvičení spočívající jak ve studiu, tak i ve vlastních vystoupeních
vypracování zápočtového programu a jeho odevzdání do stanoveného termínu
Povaha prvních dvou požadavků neumožňuje vypsat opravné termíny.
Vyučující může stanovit podmínky, za nichž student může opakovaně odevzdat zápočtový program po odstranění nalezených závad.
Last update: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (06.05.2021)
Literature - Czech
Tomáš Holan: Unity 3D: Šestidenní kurz, MatfyzPress, Praha 2024
Unity Manual (https://docs.unity3d.com/Manual)
Last update: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (06.12.2024)
Syllabus -
game engine, game smyčka, Unity engine
Unity editor, project, Hierarchy, Inspektor, Scene and Assets windows, running the game
building the project
scene editation , game objects, components transform and RigidBody
scripts, Start(), Update() and FixedUpdate() methods, script paramettres, finding the game object
game object movement, user input - keyboard and mouse
camera and its movement, first person and thord person view
collision detection - collider, trigger
Assets
prefab
ray-casting
playing sound
resources, adding, access from the script, export and import assets between projects
user interface, Canvas, UI components
scenec - loading a scene, persistent data
joints
particle systems
Last update: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (25.05.2022)
herní engine, herní smyčka, Unity engine
prostředí Unity, projekt, okno Hierarchie, okno Inspektor, okno Editoru scény, okno Assets, spuštění hry
sestavení projektu
tvorba a editace scény, herní objekty, komonenty, komponenta transform, komponenta RigidBody
skripty, komponenta skript, metody Start(), Update(), FixedUpdate(), parametry skriptu, vyhledání herního objektu
pohyb herního objektu, ovládání - klávesnice, myš
kamera a její pohyb, pohled první osoby, pohled(y) třetí osoby
detekce kolizí - kolider, trigger
Assets
prefab
ray-casting
přehrávání zvuku
práce s resources, přidání, přístup ze skriptu
přenos Assets mezi projekty
uživatelské rozhraní, Canvas, komponenty pro ovládání
scény - přechod na jinou scénu, persistentní data
spoje (joint)
částicové systémy
Last update: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (25.05.2022)