The course in not compulsory. During the course participants will practise persuasive presentation and discussion.
They will have a chance to try out how to stand, how to use gestures, look, mimics and the non-verbal part of
communication altogether during a presentation. Along with it they will improve their articulation skills, work with
breathing and voice on the whole.
In the communication section of the course they will be introduced to the whole process of communication, the
basic aim of communication, they will acquire the communicational axioms. They will learn to distinguish t
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Program je připraven jako nepovinný kurz pro zájemce. V jeho průběhu si účastníci jednak procvičí přesvědčivou
(poutavou) prezentaci a jednak se zlepší v ošetřování vztahů a řešení mezilidských konfliktů.
V části věnované rétorice si vyzkouší přímo výstup před publikem a na videozáznam, jak je vhodné při
prezentování stát, jak pracovat s gesty, s pohledem, s mimikou, zkrátka s celou neverbální složkou. Zároveň se
zlepší ve své dovednosti artikulace, práci s dechem a hlasem vůbec. V neposlední řadě se naučí, jak strukturovat
projev, jak hovořit stručně a srozumitelně, jak přitáhnout pozorno
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Literature -
Ø ARISTOTELÉS. 1999. Rétorika. Praha: Rezek.
Ø ATKINSON, C., R., ATKINSONOVÁ, R., L. a kol. 1995. Psychologie.
Praha: Victoria publishing.
Ø BOKR, J., SVATEK, J. 2000. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Aleš Čeněk.
Ø Cangelosi, J, S. l994. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při
výuce. Praha: Portál.
Ø CARNEGIE, D. 1993. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress.
Ø ČERNÝ, V. 2003. Prodejní techniky: prezentační dovednosti, zvládání námitek,
neverbální komunikace.Brno: Computer press.
Ø DE VITO, J. 1999. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.
Ø Disman, M., Kubálek,V. 1968. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: SPN.
Ø Gillernová, I. - Hermochová, S. - Šubrt, R.1990. Sociální dovednosti
učitele. Praha: SPN.
Ø GROSS, S., F. 2003. Vztahová inteligence. Praha: Management Press.
Ø HIERHOLD, E. 2005. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
Ø KOHOUT, J. 1995. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi.
Praha: Management Press.
Ø KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. 2008.:
Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž.
Ø KRAUS, J. 1998. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia.
Ø KŘIVOHLAVÝ, J., Mareš, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU.
Ø Medzihorský, Š. 1981. Asertivita. Praha: Elfa.
Ø PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla.
Praha: Portál.
Ø Praško, J., Prašková, H. l996. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
Ø Prekop, J. 2004. Empatie - vcítění v každodenním životě. Praha: Grada.
Ø ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika. Praha: Grada.
Ø TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace. Praha: Computer press.
Ø THUN, F., S. von. 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada Publishing.
Ø ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: SLON.
Ø Vališová, A. 1994. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H + H.
Ø VÁVRA, V. 1990. Mluvíme beze slov.
Ø Watzlawick, P. 1994. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace.
Ø Watzlawick, P. 1995. Všechno dobré je k něčemu zlé. Hradec Králové: Konfrontace.
Ø WATZLAWICK, P., Bavelasová, J., Jackson, D. 1999.
Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Ø ARISTOTELÉS. 1999. Rétorika. Praha: Rezek.
Ø ATKINSON, C., R., ATKINSONOVÁ, R., L. a kol. 1995. Psychologie.
Praha: Victoria publishing.
Ø BOKR, J., SVATEK, J. 2000. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Aleš Čeněk.
Ø Cangelosi, J, S. l994. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při
výuce. Praha: Portál.
Ø CARNEGIE, D. 1993. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress.
Ø ČERNÝ, V. 2003. Prodejní techniky: prezentační dovednosti, zvládání námitek,
neverbální komunikace.Brno: Computer press.
Ø DE VITO, J. 1999. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.
Ø Disman, M., Kubálek,V. 1968. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: SPN.
Ø Gillernová, I. - Hermochová, S. - Šubrt, R.1990. Sociální dovednosti
učitele. Praha: SPN.
Ø GROSS, S., F. 2003. Vztahová inteligence. Praha: Management Press.
Ø HIERHOLD, E. 2005. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
Ø KOHOUT, J. 1995. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi.
Praha: Management Press.
Ø KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. 2008.:
Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž.
Ø KRAUS, J. 1998. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia.
Ø KŘIVOHLAVÝ, J., Mareš, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU.
Ø Medzihorský, Š. 1981. Asertivita. Praha: Elfa.
Ø PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla.
Praha: Portál.
Ø Praško, J., Prašková, H. l996. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
Ø Prekop, J. 2004. Empatie - vcítění v každodenním životě. Praha: Grada.
Ø ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika. Praha: Grada.
Ø TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace. Praha: Computer press.
Ø THUN, F., S. von. 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada Publishing.
Ø ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: SLON.
Ø Vališová, A. 1994. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H + H.
Ø VÁVRA, V. 1990. Mluvíme beze slov.
Ø Watzlawick, P. 1994. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace.
Ø Watzlawick, P. 1995. Všechno dobré je k něčemu zlé. Hradec Králové: Konfrontace.
Ø WATZLAWICK, P., Bavelasová, J., Jackson, D. 1999.
Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Teaching methods -
Lecture, lecture with discussion, individual and group exercises, case study solving, role plays included in video training, reflecting own experience.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Přednáška, přednáška s diskusí, diskuse v plénu, individuální a skupinová cvičení, řešení případových studií, trénink prezentací a artikulačních cvičení, hraní rolí formou videotréninku, reflexe vlastních prožitků.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
Syllabus -
q Chosen outcomes from researches how the human brain works and its impact on social interaction and communication.
q Chosen theoretical starting points of communication. Communication process. Communication aims. Basic communicational axioms (permanence, non-linearity, matter and relational signals).
q History of rhetoric. Basics of persuasive speech. Verbal and non-verbal signals in presentation.
q How to be persuasive. Work with postures, gestures, looks, mimics, proximity - all about human non-verbal communication.
q Work with voice: articulation and words that are difficult to pronounce, work with breath, process in speech, voice color and tone.
q Brief, clear and comprehensible speech. Logical structure. Presentation training.
q Care of the relational part of communication. Asertivity and feedback.. Feedback and chosen asertivity methods training.
q Participants’ everyday situations. „How to cope with them“ training.
q Feedback and reflecting the course. Summary and discussion.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
q Vybrané výsledky výzkumů o tom, jak funguje náš mozek a jejich dopady na mezilidskou interakci a komunikaci.
q Vybraná teoretická východiska komunikace. Proces komunikace. Cíl komunikace. Základní komunikační axiomy (permanentnost, nelineárnost, souběžnost věcných a vztahových signálů).
q Historie rétoriky. Základy přesvědčivého projevu. Verbální a neverbální signály
při veřejném projevu.
q Jak působit přesvědčivě. Práce s postojem, s gesty, s pohledem, s mimikou, s proxemikou aneb jak funguje lidská neverbalita.
q Práce s hlasem: artikulace a obtížně vyslovitelná slova, práce s dechem, pomlky v řeči, barva a tón hlasu. Artikulační cvičení.
q Stručnost, jasnost a srozumitelnost projevu. Logická struktura. Trénink prezentací. Jak argumentovat a přesvědčit druhé.
q Péče o vztahovou složku komunikace. Asertivita a sociální zpětná vazba. Trénink sociální zpětné vazby a vybraných asertivních technik. Efektivní řešení konfliktů.
q Komunikační situace z praxe účastníků. Trénink jejich zvládání.
q Zpětná vazba, zhodnocení a reflexe semináře. Shrnutí a diskuse.