SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology I - NPED029
Title: Psychologie (Z) I
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Václav Mertin
Classification: Physics > Teaching
Incompatibility : NPED010
Interchangeability : NPED010
Is interchangeable with: NPED010
Annotation -
Last update: T_KDF (11.03.2004)
Seminar and lecture in general and personality psychology, and selected practically oriented topics of the psychology of learning and instruction on the lower secondary level. Target group: the 2rd year teacher students of Mathematics-Physics at basic schools.
Literature - Czech
Last update: T_KDF (11.03.2004)

Čáp, Jan: Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova, Praha 1993

Langmeier, Josef: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Avicenum, Praha 1991, eventuálně 1983

Matějček, Zdeněk: Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991

Matějček, Zdeněk: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992

Syllabus - Czech
Last update: T_KDF (11.03.2004)

Možnosti využití psychologie ve školní praxi.

Psychologické a pedagogické poradenství. Systém výchovného poradenství v ČR.

Psychologická a pedagogická diagnostika. Typy diagnostiky (diagnostika orientovaná na populační normy, na kritérium, autentická diagnostika). Principy testů inteligence. Statistické principy diagnostických metod.

Ohrožené děti. Postižený žák. Integrace postižených žáků. Individuální vzdělávací programy pro postižené žáky. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.

Motivace žáka. Psychologické aspekty školního hodnocení. Odměna, trest.

Možnosti psychologické intervence ve škole. Individuální vedení. Diskusní skupiny. Peer programy.

Psychologické aspekty spolupráce s rodinou. Vedení rozhovoru s dítětem a rodiči.

Etické aspekty psychologického působení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html