|
|
|
||
Předmět navazuje na předmět Didaktika fyziky I a pokračuje v jeho cílech napomoci tomu, aby se ze studentů
učitelství fyziky stali reflektivní praktici, tj. učitelé, kteří sledují a vyhodnocují průběh a výsledky výuky s cílem co
nejlépe jí porozumět a zlepšovat ji. Nutnou podmínkou k tomu jsou jak dostatečně široké a hluboké znalosti
fyzikálního obsahu, tak znalosti a dovednosti spojené s procesy vyučování a učení žáků. V rámci tohoto předmětu
zejména zaměřené na hodnocení a poskytování zpětné vazby.
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (09.01.2019)
|
|
||
K udělení zápočtu je nutná alespoň 75% účast ze stanoveného rozsahu přímé výuky a odevzdání všech zadaných zápočtových prací ve stanovené kvalitě. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (09.01.2019)
|
|
||
Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (s. 123-157). Brno: Masarykova univerzita. Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Fenclová, J. (1984). Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita. Svoboda, E., & Kolářová, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum. Žák, V. (2012). Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Žák, V. (2018). Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Praha: Karolinum. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (09.01.2019)
|
|
||
Fyzikální úlohy ve výuce fyziky - typy a druhy úloh, jejich zaměření a třídění dle relevantních taxonomií. Fyzikální experimenty ve výuce fyziky - experimenty heuristické a verifikační, kvalitativní a kvantitativní, jejich didaktické funkce, aplety a demonstrační videa. Modely a modelování ve výuce fyziky - typy modelů, reprezentace, typické chybné představy žáků. Hodnocení výuky fyziky - formativní a sumativní, myšlenkové a pojmové mapy, didaktické testy. Reflexe výuky fyziky - realizovaní kratších úseků výuky studenty, zdokonalování v sebereflexi a reflexi výuky fyziky. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (09.01.2019)
|
|
||
Studenti mají fyzikální znalosti a dovednosti odpovídající úrovni úspěšného dokončení bakalářského studia učitelství fyziky na MFF UK a zároveň mají již absolvován základní kurz Didaktika fyziky I a rozsáhlejší zkušenosti s výukou fyziky v roli učitelů v rámci pedagogické praxe. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (09.01.2019)
|