SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Lesson Planning and Reflection in Computer Science Education - NDIN021
Title: Plánování a reflexe výuky informatiky
Guaranteed by: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 4
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc.
doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Mgr. Lenka Forstová
Incompatibility : NDIN012
Interchangeability : NDIN012
Is co-requisite for: NDIN024, NDIN023
Is incompatible with: NDIN012, NDIN018
Is interchangeable with: NDIN012, NDIN018
Annotation - Czech
Vyučován ob rok, vyučován 2025/26 Součástí předmětu je rozbor RVP oblasti informatika, srovnání s vybraným ŠVP a vytvoření tematického plánu pro zvolenou podoblast. V rámci tematického plánu si student naplánuje výuku vyučovací jednotky. Stanovení cílů výuky je tak diskutováno na několika úrovních a je součástí přípravy na výuku. Součástí přípravy je i stanovení způsobů ověření dosažení cíle a jejich reflexe. Student část svého plánu realizuje v rámci svého výstupu. Výstup studenta je poté reflektován celou skupinou. Zpracovaný výstup je součástí portfolia studenta.
Last update: Forstová Lenka, Mgr. (30.04.2025)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných domácích úkolů a realizaci zadaných didaktických výstupů.

Povaha těchto požadavků neumožňuje vypsat opravné termíny.

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Literature - Czech

Malá revize RVP (nová informatika)

https://edu.gov.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/#rozcestnik

https://digitalizace.rvp.cz/co-se-meni/nova-informatika

Vzorová ŠVP

https://imysleni.cz/svp

Metodické vysvětlení RVP SOV

https://digitalizace.rvp.cz/files/desky-2024-m-final.pdf

Computer Science Teachers Association. 2017. CSTA K-12 Computer Science Standards, Revised 2017.

Plánování a inspirace

https://zapojmevsechny.cz/

https://spomocnik.rvp.cz/

https://code.org/

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Syllabus - Czech
Kurikulární rámec informatiky
  • Srovnání RVP s vybraným ŠVP - přizpůsobení obsahu školní realitě
  • Struktura tematického plánu a jeho tvorba
Tvorba tematického plánu
  • Rozdělení učiva do logických celků
  • Propojování témat napříč vzdělávacími oblastmi
  • Jak pracovat s časovými dotacemi a návaznostmi
Plánování vyučovací jednotky
  • Stanovení výukových cílů
  • Výběr vhodných výukových metod a strategií
  • Očekávané výstupy a jejich formulace
Ověřování dosažení cílů výuky
  • Responzivní výuka v informatice - jak vyhodnotit úspěšnost výuky
  • Důkazy o učení - co signalizuje, že žáci skutečně porozuměli?
  • Tvorba nástrojů pro evaluaci výuky
Praktická aplikace - realizace výuky
  • Student si naplánuje a realizuje část své výuky
  • Reflexe průběhu hodiny, analýza toho, co fungovalo a co lze zlepšit
  • Poskytování a přijímání zpětné vazby
Profesní růst a sebepojetí učitele
  • Dokumentace tematických plánů a výstupů
  • Jak systematicky pracovat se sebereflexí
  • Plánování dalšího profesního rozvoje

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html