The course for students of "computer science education" (e.g. for future teachers of computer science at primary
and secondary schools). The course offers basic knowledge and practical experience in teaching ICT, computer science
and programming.
Last update: G_I (05.02.2014)
Předmět je určen pro studenty učitelství informatiky. Cílem předmětu je získání základních znalostí a praktických
dovedností při výuce informačně-komunikačních technologií, informatiky a programování na základních a středních školách.
Součástí semináře je i příprava a hodnocení pedagogické praxe.
Last update: G_I (05.02.2014)
Course completion requirements - Czech
Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných domácích úkolů a přednesení zadaných referátů.
Povaha těchto požadavků neumožňuje vypsat opravné termíny.
Last update: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (02.10.2017)
Literature - Czech
kurikulární dokumenty MŠMT ČR (RVP)
učebnice informatiky pro základní a střední školy
aktuální sborníky konferencí o didaktice informatiky, časopisy podporující výuku informatiky
odborná literatura k referovaným tématům podle pokynů vyučujícího
Last update: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (25.05.2022)
Syllabus -
The course for students of "computer science education" (e.g. for future teachers of ICT, computer science and programming at primary and secondary schools).
Computer science education at primary schools and secondary schools.
Educational hardware and software.
Programming languages for children.
Basic course of programming.
Practical experience in teaching informatics and programming.
Last update: G_I (05.02.2014)
Obsah informatického kurikula na základní a střední škole - cíle a obsah výuky, informatická a počítačová gramotnost, vztah výuky ICT a informatiky jako odborné disciplíny, vzdělávací programy, vyučovací předměty.
Proces výuky informatiky na základních a středních školách - práce učitele informatiky, formy práce se studenty, komunikace s žáky.
Projektování výukového procesu - příprava vyučovacích jednotek a jejich souborů, příprava učitele na výuku, organizace vyučovací hodiny.
Hodnocení průběhu a výsledků výukového procesu.
Seznámení s výukovou technikou - dataprojektor, interaktivní tabule, webovské stránky, e-learning, organizace počítačové učebny.
Seznámení s moderními výukovými metodami - tvorba výukových materiálů, počítačové prezentace, interaktivní programy, sestavení didaktických testů.
Prostředky pro výuky informatiky - učebnice a jiná literatura, zdroje na Internetu, elektronické studijní materiály, výukové programy, "dětské" programovací jazyky, soutěže.
Metodika základního kurzu programování, opakování vybraných partií z programování
Příprava a reflexe pedagogické praxe
Samostatné referáty a výstupy studentů (vybrané partie z informatiky a programování, řešené úlohy), vzájemné kritické hodnocení výstupů
Příprava na státní závěrečnou zkoušku z didaktiky informatiky
Last update: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (20.05.2020)