SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Application Software - NDIN011
Title: Aplikační software
Guaranteed by: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 4
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://www.ms.mff.cuni.cz/~forstova/ITUI/ITUI.html
Guarantor: Mgr. Anna Yaghobová
Mgr. Lenka Forstová
Teacher(s): Mgr. Anna Yaghobová
Class: Informatika Mgr. - učitelské studium informatiky
Classification: Informatics > Didactics of Informatics
Incompatibility : NDIX011
Interchangeability : NDIX011
Is incompatible with: NDIX011, NDIN017
Is interchangeable with: NDIX011, NDIN017
Annotation -
The goal of the subject is to gain appropriate skills for using common user software when solving tasks of varying difficulty. Teaching is largely conducted in a manner that does not emphasise the importance of a particular software, but is focused on students acquiring knowledge and skills that shall facilitate mastering of their chosen applications in a given area.
Last update: Forstová Lenka, Mgr. (25.05.2021)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zkouškou a zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast a splnění zadaných úkolů.

Řešení vybraných rozsáhlejších úkolů je nutné obhájit během zkoušky. Dále během zkoušky student prokáže schopnost řešit zadané úkoly v časovém limitu za pomoci dostupné nápovědy. Svoji volbu způsobu řešení musí zdůvodnit vzhledem k jeho univerzálnosti a efektivitě.

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Literature - Czech

Dokumentace, nápověda, tutoriály produktů aplikačního software podle pokynů vyučujícího

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (24.05.2021)
Syllabus - Czech
Úvod: Proč zkoumat principy za aplikacemi
  • Seznámení s cíli předmětu a formami práce
  • Co znamená „porozumět principu“ a proč je to důležitější než znalost rozhraní
  • Přehled oblastí, s nimiž se během kurzu seznámíme
  • Společné pojmenování přenositelných principů (vrstvy, objekty, vzorce, hierarchie...)

Textové editory a principy práce s textem

  • Struktura textu a dokumentu: nadpisy, odstavce, styly, odkazy, objekty
  • Pojmenování a uvědomění principů, které zůstávají stejné napříč nástroji
  • Základní principy typografie, identifikace kritérií pro kvalitní sazbu
  • Praktická práce: úprava dokumentu podle zadání, cílem je najít „správný způsob“ na základě struktury

Tabulkové procesory: od dat k informacím

  • Princip uspořádání dat do tabulky: řádky, sloupce, datové typy, logika tabulky
  • Vzorce, odkazy, podmíněné formátování
  • Zpracování veřejně dostupných dat (např. ČSÚ, školská data, otevřené statistiky)
  • Získávání a prezentace informací: filtry, kontingenční tabulky, grafy a jejich interpretace
  • Praktická úloha: analýza dat + vizualizace + slovní interpretace
  • Reflexe použitých metod a výsledků řešení úloh

Základy programování ve VBA

  • Záznam a úprava makra, čtení a úprava jednoduchého kódu
  • Automatizace rutinních činností
  • Tvorba vlastních jednoduchých tabulkových funkcí

Grafika: principy rastrové a vektorové tvorby

  • Barevné modely a kontext volby určitého modelu
  • Komprese a grafické formáty
  • Rastrová grafika: pixely, rozlišení, vrstvy, průhlednost, …
  • Vektorová grafika: objekty, cesty, zarovnání, hierarchie skupin objektů, …
  • Pojmenování a uvědomění principů, které zůstávají stejné napříč nástroji
  • Tvorba a úprava obrázků ve studentem zvolené aplikaci (např. GIMP, Inkscape, …)

Tvorba prezentací

  • Co dělá prezentaci srozumitelnou a účinnou? (např. pravidlo 6×6, kontrast, přehlednost)
  • Rozdíly v ovládání, ale shoda v principech (PowerPoint, Google Slides, LibreOffice Impress, Canva)
  • Praktická tvorba prezentace se zpětným pohledem na použité principy
  • Stanovení kritérií pro hodnocení prezentace, poskytování zpětné vazby na základě stanovených kritérií

Aplikační nástroje pro spolupráci a zpětnou vazbu

  • Krátké seznámení s různými typy nástrojů (Padlet, Mentimeter, Whiteboard.fi aj.)
  • Objevování principů interakce: vstup-výstup, okamžitá odezva, sdílení, anonymita
  • Samostatná práce studentů - objevování principu skrze tvorbu krátké aktivity

Last update: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html