The seminar is intended for PhD students in the study programme Physics Education and General Problems of
Physics (f12). The aim of the seminar is an active meeting of PhD students and an exchange of experience both
with the teachers and with each other. The course includes presentations by PhD students depicting the progress
of their studies and work, as well as discussions and information related to the current agenda (new
developments in the field of research, new publications, grant calls, upcoming conferences, common agenda
etc.).
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Seminář je určen doktorandům studijního oboru Didaktika fyziky a obecné otázky fyziky (f12). Cílem semináře je
aktivní setkávání doktorandů a výměna zkušeností s vyučujícími předmětu i mezi doktorandy navzájem. Součástí
předmětu jsou prezentace doktorandů zachycující postup v jejich studiu a práci, ale také diskuse a informace
vztahující se k aktuální agendě (novinky na poli výzkumu, nové publikace, grantové výzvy, blížící se konference,
provozní záležitosti).
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Course completion requirements -
A condition for receiving a credit is active participation in at least 70% of the seminars. Participation in seminars cannot be replaced by any test or written work.
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2022)
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na alespoň 70 % proběhlých seminářů. Účast na seminářích nelze nahradit žádným testem ani písemnou prací.
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2022)
Literature -
Bell, J. (2005). Doing your research project: A guide for first-time researchers in education, health and social science. Open University Press.
Bennett, J. (2003). Teaching and learning science. Continuum.
Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Česká školní inspekce.
Janík et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
Lederman, N. G., & Abell, S. K. (2007). Handbook of Research on Science Education. Routledge.
Osborne, J. & Dillon, J. (Eds.) (2010). Good Practice in Science Teaching: What Research Has to Say. 2nd ed. Open University Press.
Osborne, J. (2008). Best Practices in Quantitative Methods. SAGE Publications.
Salkind, N. J. (2010). Encyclopedia of Research Design. SAGE Publications.
Švaříček, M, & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Taber, K. S., & Akpan, B. B. (2017). Science Education: An International Course Companion. Brill.
Relevant papers published in e.g. Am. J. Phys., Eur. J. Phys., Phys. Educ., TPT or in Czech journals dealing with physics education.
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (12.02.2022)
Bell, J. (2005). Doing your research project: A guide for first-time researchers in education, health and social science. Open University Press.
Bennett, J. (2003). Teaching and learning science. Continuum.
Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Česká školní inspekce.
Janík et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
Lederman, N. G., & Abell, S. K. (2007). Handbook of Research on Science Education. Routledge.
Osborne, J. & Dillon, J. (Eds.) (2010). Good Practice in Science Teaching: What Research Has to Say. 2nd ed. Open University Press.
Osborne, J. (2008). Best Practices in Quantitative Methods. SAGE Publications.
Salkind, N. J. (2010). Encyclopedia of Research Design. SAGE Publications.
Švaříček, M, & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Taber, K. S., & Akpan, B. B. (2017). Science Education: An International Course Companion. Brill.
Relevantní články z časopisů typu Am. J. Phys., Eur. J. Phys., Phys. Educ., TPT, z českých časopisů věnovaných výuce fyziky; další literatura z oboru fyzikálního vzdělávání.
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (12.02.2022)
Syllabus -
The seminar is intended for PhD students in the study programme Physics Education and General Problems of Physics (f12). The aim of the seminar is an active meeting of PhD students and an exchange of experience both with the teachers and with each other. The course includes presentations by PhD students depicting the progress of their studies and work, as well as discussions and information related to the current agenda (new developments in the field of research, new publications, grant calls, upcoming conferences, common agenda etc.).
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2022)
Seminář je určen doktorandům studijního oboru Didaktika fyziky a obecné otázky fyziky (f12). Cílem semináře je aktivní setkávání doktorandů a výměna zkušeností s vyučujícími předmětu i mezi doktorandy navzájem. Součástí předmětu jsou prezentace doktorandů zachycující postup v jejich studiu a práci, ale také diskuse a informace vztahující se k aktuální agendě (novinky na poli výzkumu, nové publikace, grantové výzvy, blížící se konference, provozní záležitosti).
Last update: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2022)