|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s pojmem globální rozvojové vzdělávání (GRV) a rozvést jej skrze dvě roviny: osobní a pedagogickou. V rámci osobní roviny studenti společně přemýšlejí, jak se nás témata, principy a hodnoty GRV dotýkají, jak spolu souvisejí a jaký vliv mají na život (nejen) české společnosti, ale i na ně osobně. Z pedagogické stránky se seznámíme s tím, jak a proč se GRV v českých školách (ne)učí a jak může škola připravit žáky na život v dnešním globalizovaném světě.
Kurz zahrnuje dvě vzájemně související a prolínající se roviny: 1) Osobní rovina: - Jak na společenské stereotypy? - eticky, důstojně a věcně správně komunikovat globální, rozvojové problémy a humanitární pomoc - Práce s informacemi, je to nutné? - aktivní cvičení kritického myšlení, hodnocení zdrojů informací - I jednotlivci mohou měnit svět! - chování a pomoc normálního smrtelníka jako je každý z nás může taky měnit svět, jen vědět jak. Příklady osobních projektů konkrétních lidí, kteří svými projekty mění stav světa - Pojďme si nejdřív zamést před vlastním prahem! Nepomůžeme rozvojovému světu nejvíce tím, že bude u nás fungovat aktivní občanská společnost? - Peníze vládnou světem! - Jak fungují dotace? Je obtížné napsat a podat grant? Kam je možné jít s prosíkem? 2) Pedagogická rovina: - Globální rozvojové vzdělávání (GRV) - v jakém světě budou žít naše děti a jak je na to škola může připravit? - GRV v české školské legislativě - má pevné místo? Jak ho snadno propojit s dalšími předměty? Jak ho zajímavě učit? - GRV v české škole - jak vypadá GRV ve školní praxi? Kolik má podob? Jakou podporu mají pedagogové? Kurz je zejména vhodný pro studenty učitelských oborů. Výuka bude probíhat ve spolupráci s neziskovou organizací ADRA. Last update: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
75% aktivní docházka - tj. participace na lekcích, zapojení do diskusí atp. (platí i pro případnou online výuku), účast na workshopech k Festivalu GRV (středa 24. 11. odpoledne místo výuky) Splnění výstupu předmětu (bude specifikováno na úvodní hodině): 1) Návrh vlastní osvětové/vzdělávací akce a prezentace na hodině 2) Realizace vlastní osvětové či vzdělávací akce a prezentace proběhlé akce na poslední hodině Last update: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Předmět propojuje teoretické poznatky s praxí – konkrétní příklady pedagogických metod a přístupů, ukázky vzdělávacích rozvojových projektů českých nebo zahraničních neziskových organizací. Výuka se věnuje dovednostem, které studenti v budoucnu uplatní ve své praxi ve školství či jiných vzdělávacích aktivitách. Jednotlivé bloky jsou zpracovány tak, aby u studentů rozvíjely metody kritického myšlení, sdílení, diskuze apod. Pro širší pohled na daná témata a problémy jsou zváni externí odborníci, kteří se jim v praxi věnují. 1. Co je GRV? 2. GRV v Česku a ve světě. 3. Já a svět – role jedince ve společnosti, jak na vlastní projekt. 4. Práce s informacemi a kritické myšlení - ve výuce i v životě. 5. Společenské stereotypy a jak s nimi pracovat. Last update: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2021)
|