|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (03.10.2010)
The course as such is composed of two parts. The first part is more theoretical and is devoted to human ecology viewed in a geographical perspective. On the other hand, the second part is more "practical", concentrated upon demography and population development issues. The main goal of the course is to teach students to more understand an intricate and complex relationship between population and society in mutual connections and at different regional-hierarchical levels. The whole course is to focus upon interrelations between theory and practice while also providing students with various research approaches and results of relevant research projects. During the course students work on their own projects and, consequently, discuss their actual topics which are related to what is delivered by teachers. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (03.10.2010)
Ponting, C.: A New Green History of the World; The Environment;The Environment and the Collapse of Great Civilazations. New York, Penguin Books 2007.
Golini, A. (ed.): Trends and Problems of the World Population in the XXI Century; 50 years since Rome 1954. Proccedings of the International Conference (Rome 26-28 May 2005), Genus, LXI, No. 3-4. Řím, Universitá Degli Di Roma "La Sapienza" 2005.
Sachs, J. D.: Common Wealth; Economics for a Crowded Planet, New York, The Penguin Press 2008.
Amedeo, D., Golledge, R. G., Stimson, R. J.: Person Environment Behavior Research; Investigating Activities and Experiences in Spaces and Environments.New York, London, The Guilford Press 2009.
Tobin, G. A., Montz, B. E.: Natural Hazards; Explanation and Integration. New York, London, The Guilford Press 1997.
Marsh, W. M., Grossa, J. M. Jr.: Environmental Geography; Science, Land Use, and Earth Systems. New York, John Wiley & Sons, Inc. 2001. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (02.10.2010)
a) vypracování review zadané literatury, odevzdání v termínu stanoveném vyučujícími
b) spracování dat dle zadaných požadavků, odevzdání v termínu stanoveném vyučujícími |
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (02.10.2010)
1. Úvod do problematiky. Globální problémy a jejich ekologické souvislosti. Ekologie jako přírodní a společenská věda, klasifikace ekologických problémů ve vazbě na člověka. Předmět, struktura a vztah k příbuzným vědám.
2. Vymezení témat a cílů seminární práce. Metody dotazníkových šetření.
3. Chování člověka v prostoru a čase (endogenní a exogenní determinanty lidského chování), charakteristika životního stylu, postmodernismus.
4. "Psychologie" životního prostředí s důrazem na procesy percepce, preference, mobility.
5. Vybrané problémy lidstva - "planetární pojetí".
6. Problematika populačního růstu.
7. Vybrané globální problémy lidstva v průmětu: rozvojový versus rozvinutý, město versus venkov a různorodost vnitřních městských celků - nástin faktorové analýzy.
8. Člověk ve městě - výčet a vysvětlení problémů hyperkoncentrace.
9. Nástroje demografické analýzy - systém a konstrukce demografických ukazatelů, demografická síť. Zdravotní stav obyvatelstva, možnosti jeho hodnocení. Klasifikace nemocí a příčin úmrtí.
10. Trvale udržitelný život a kvalita životního prostředí a kvalita života člověka, základní pojmy a informační zdroje. Sociální epidemiologie - cíle, směry, terminologie, metody deskriptivní, analytické (prospektivní a retrospektivní) a experimentální (kontrolovaný pokus, dvojitě slepý pokus), relativní a atributivní riziko, odds ratio.
11. Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ve vztahu k životnímu prostředí (SZÚ).
12. Dlouhodobý vývoj zdravotního stavu obyvatel světa. Epidemiologické přechody. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci Evropy, zdraví obyvatel Evropy v dlouhodobém vývoji, geografie nemocí vyspělých a méně vyspělých zemí v kontextu rozdílných faktorů prostředí.
13. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci České republiky z hlediska vývoje a regionální struktury.
14. Zápočtová hodina - prezentace seminárních prací a referátů. |