SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Environmental education - MZ340P552
Title: Environmentální výchova
Czech title: Environmentální výchova
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jakub Jelen, Ph.D.
RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Incompatibility : MZ340P553
Annotation - Czech
Kurz je určen především studentům učitelství biologie a/nebo geografie se zaměřením na vzdělávání, plně otevřen je i studentům učitelství dalších předmětů, případně dalším zájemcům. Jeho cílem je poskytnout základní informace o environmentální výchově, představit hlavní přístupy, aktuální otázky a výzvy i výzkumná témata a především připravit budoucí učitele pro praktickou realizaci průřezového tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu.
Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (10.02.2023)
Literature - Czech

Seznam základní doporučené literatury:

Činčera, J. (2007): Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.
Činčera, J. a kol. (2016): Environmentální výchova z pohledu učitelů. Masarykova univerzita, Brno, 207 s.
Činčera, J., Kroufek, R. (2021): Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků. Ministerstvo životního prostředí, Praha. 58 s.
Daniš, P. (2016): Děti venku, v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí, Praha, 74 s.
Krajhanzl, J. (2014): Psychologie vztahu k přírodě a k životnímu prostředí. Lipka, Brno, 200 s.
Jančaříková, K. (2013): Ekologie čtená podruhé. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 198 s.
Jančaříková, K. a kol. (2022): Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, 156 s. (část věnovaná Environmentální výchově)
Máchal, A. (2012): Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Lipka, Brno, 284 s.
Matějček, T. (2007): Střediska ekologické výchovy a jejich úloha v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 8–9.
Matějček, T. (2009): Environmentální výchova v současné škole. Geografické rozhledy, 19, č. 1, s. 12–13.
Matějček, T. (2007): Ekologická a environmentální výchova. Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP pro základní vzdělávání. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 52 s.
Pastorová, M. a kol. (2011): Doporučené očekávané výstupy: Environmentální výchova v základním vzdělávání – metodická podpora. VÚP, Praha, 76 s.
Rubáš, D., Matějček, T. (2024): Potenciál konceptu sense of place v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 33(3), 26–29.
Štorch, E. (1928): Dětská farma. (dostupné z http://terezanet.cz/detail/cz/detska-farma-eduarda-storcha-jako-e-kniha)
Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. (2012): Desatero domácí ekologie. ZO ČSOP Veronica, Brno. (dostupné z: veronica.cz/publikace-ke-stazeni?i=81)

Starší články z z Geografických rozhledů lze zdarma stáhnout na https://geograficke-rozhledy.cz/archiv

Na stránkách https://mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi jsou volně ke stažení práce Činčery a kol. (2016), Činčery a Kroufka (2021)

 

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (17.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast na výuce a splnění dílčích úkolů, které budou konkretizovány vyučujícím na úvodní hodině.

V případě potřeby může výuka a/nebo splnění zápočtu proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou.

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (17.02.2025)
Syllabus - Czech

1.                  Základní pojmy, zdroje informací

2.                  Specifika ekologické a environmentální výchovy (dále jen EV)

3.                  Cíle a výukové prostředky EV

4.                  EV ve školách, průřezové téma EV, resp. Udržitelné prostředí

5.                  Doporučené očekávané výstupy EV

6.                  Příklady dobré praxe EV na školách

7.                  Výukové prostředky EV

8.                  Mimoškolní EV, organizace zaměřené na EV a osvětu.

9.                  Ekologický výukový program jako specifická forma EV

10.              Hodnocení výsledků EV. Environmentální gramotnost

11.              Vývoj a významné osobnosti EV

12.              Základy ekopsychologie.

13.              Environmentální etika.

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (17.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html