Object of geographical inquiry. The development of science and geographical thought. Descriptive regional geography (classification of geographic information, geographical determinism). Spatial science (quantitative revolution, nomothetic versus idiographic geography, statistical correlation versus causal relation). Post-positivist approaches (critique of positivism, multiparadigmatism and plurality of approaches, the role of subject- critical theory, positive, critical and normative role of geography, agency versus structure). Position of geography among sciences and internal classification of geography. Epistemology: induction and deduction, abstraction and generalization. Ontology: geographical organization of reality. Selected geographical concepts (place and space, region, landscape, absolute and relative distance and space, time-space diffusion, distanciation and compression, regionalisation and territorial typology, globalisation and global events, processes and problems, theories of spatial divisions of labor).
Last update: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace geografie na pozadí vývoje systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české geografie.
Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech učitelství geografie. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK.
V průběhu předmětu jsou uplatněny převážně prvky distančního vzdělávání. Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS. Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace).
---
Absolvent kurzu:
- rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení
- umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení
- rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce
- na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn
- rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení
- rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu
- rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy
- zná klíčové postavy tradiční RG
- umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy
- rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma
- umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn
- zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let
- diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii
- rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti
---
Objekt a předmět studia geografie, postavení geografie v rámci ostatních věd, vnitřní struktura disciplíny. Vývoj vědy a vývoj geografického myšlení. Popisná regionální geografie (klasifikace geografických informací, geografický determinismus). Prostorová věda (kvantitativní revoluce, nomotetická versus idiografická geografie). Post-pozitivistické přístupy (kritika pozitivismu, multiparadigmatičnost a pluralita přístupů, role subjektu – kritická teorie, pozitivní, kritická a normativní úloha geografie, aktér versus struktura).
Vybrané klíčové pojmy (prostor, region, místo, krajina, absolutní a relativní prostor a vzdálenost, časoprostorová difuze, roztahování a smršťování, regionalizace a územní typologie, globalizace a globální jevy) a vybrané pravidelnosti (vnitřní uspořádání města – Chicagská škola, pravidlo velikostního uspořádání měst, teorie centrálních míst, geografická organizace reality …). Obsah a forma geografického vzdělávání (podstatné aspekty, tvorba učebnic, moderní výuka moderní geografie moderního člověka).
Last update: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
Literature - Czech
Povinná literatura:
DANĚK, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s.
GREGORY, D. et al. Eds. (2009): The dictionary of human geography, 5th Edition. Wiley-Blaskwell, Chichester, UK.
Doporučená literatura:
KOREC, P., RUSNÁK, J. (2018): Prístupy humánnej geografie – filozofia, teória, kontext. Univerzita Komenského, Bratislava, 239 s.
MATLOVIČ, R., MATLOVIČOVÁ, K. (2015): Geografické myslenie. FHPV, PU v Prešove, Prešov, 321 s.
GARDAVSKÝ, V., HAMPL, M. (1982): Základy teoretické geografie. Praha, SPN.
HOLLOWAY, S. L., RICE, S. P., VALENTINE, G. (eds.) (2003): Key Concepts in Geography. London, Sage Publications.
JOHNSTON, R. J., SIDAWAY, J. D. (2004): Geography and Geographers. London, Hodder Arnold.
HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers.
PAULOV, J. (1986): Spory o pozitivismus v súčasnej západnej geografii. Geografický časopis 38 (2-3), s. 260-273.
SÝKORA, L. (ed.) (1993): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK.
JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., SMITH, D.M. (1994 či novější vydání): The Dictionary of Human Geography. Oxford, Blackwell.
Sociologické školy, směry, paradigmata (1994). Praha, SLON (popř.: Velký sociologický slovník (1996). Praha, Karolinum.).
HAMPL, M. (1998): Realita, společnost a geografická organizace: hledání integrálního řádu. Praha, PřF UK.
HAMPL, M., DOSTÁL, P., DRBOHLAV, D. (2007): Social and Cultural Geography in the Czech Republic: Under Pressures of Globalization and Post-Totalitarian Transformation. Country Report. Social and Cultural Geography, Vol. 8, June 2007, No. 3, pp. 475-493.
Last update: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
Requirements to the exam - Czech
Zpracování 4 v průběhu semestru zadaných úkolů, které vycházejí z povinné literatury (Daněk 2013).
Aktivní účast v diskuzi nad povinnou (a doporučenou) literaturou.
---
Podmínky zápočtu:
vypracování čtyř dílčích úkolů dle zadání a předepsaných termínů
nástin obecných východisek kvalifikační práce v rozsahu cca 500 slov (reflexe podnětů z dějin myšlení v sociální a regionální geografie)
Podmínky zkoušky:
splnění podmínek k získání zápočtu
předložení portfolia dílčích úkolů a seznamu prostudované literatury, který obsahuje minimálně 5 titulů doporučené či další relevantní literatury (knihy, kapitoly, články dle vlastní volby studenta – ideálně též ve vztahu k tematickému zaměření kvalifikační práce studenta)
ústní pohovor, v rámci kterého se ověřuje pochopení podstaty, proměn a přínosu jednotlivých paradigmat geografie, porozumění klíčovým geografickým konceptům a přínosu předních osobností či jednotlivých geografických škol
Last update: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
Syllabus -
Object of geographical inquiry. The structure of scientific revolutions. The development of geographical thought. Descriptive regional geography (classification of geographic information, geographical determinism). Spatial science (quantitative revolution, nomothetic versus idiographic geography, statistical correlation versus causal relation). Post-positivist approaches (critique of positivism, multiparadigmatism and plurality of approaches, the role of subject- critical theory, positive, critical and normative role of geography, agency versus structure). Position of geography among sciences and internal classification of geography. Epistemology: induction and deduction, abstraction and generalization. Ontology: geographical organization of reality. Selected geographical concepts (place and space, region, landscape, absolute and relative distance and space, time-space diffusion, distanciation and compression, regionalisation and territorial typology, globalisation and global events, processes and problems, theories of spatial divisions of labor).
Last update: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (15.10.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty.
Úvod – specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění
Geografie a vývoj geografického myšlení
Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech)
Vybrané klíčové pojmy v geografii.
---
- Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém
- Tradice regionální geografie
- Geografie prostorovou vědou
- Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii
- Humanistické geografie – Behaviorální geografie
- Radikální geografie – Marxistická geografie
- Feministické geografie
- Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách