|
|
|
||
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (27.09.2022)
Kurz je koncipován tak, aby přispíval také k rozvoji dílčích dovedností, potřebných pro porozumění světu v globálních souvislostech, k formování morálních a etických hodnot a k rozvoji osobnosti směrem k tvořivosti, kritickému myšlení i otevřenosti novým přístupům a řešením. Důraz je kladen na pochopení vzájemného propojení lokální a globální úrovně (vliv lokálních rozhodnutí na globální úroveň a naopak) i vzájemné provázanosti jednotlivých fyzickogeografických sfér a jejich vztah k lidským aktivitám, a to nejen ve smyslu ovlivňování přírodního prostředí lidskou činností, ale také ve smyslu vlivů přírodních procesů na lidské aktivity. |
|
||
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (27.09.2022)
Povinná literatura: Matějček, T. (2018): Globální systémy ve školní výuce. Geografické rozhledy, 27 (4), 14–15. + další články v tomto čísle daného časopisu Novotný, J. (2015): Globalizace, globální výrobní sítě, ekonomická komplexita. Geografické rozhledy, 24(3), 6–9. Doporučená literatura: Acot, P. (2005): Historie a změny klimatu. Nakladatelství Karolinum, Praha, 237 s. Publikace vydané organizací Společnost pro Fair Trade, např. http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/Interkulturní vzdělávání - příručka vydaná Člověkem v tísni - http://www.varianty.cz/cdrom/The Open University: Claiming connections: A distant world of sweatshops? http://openlearn.open.ac.uk/mod/oucontent/view.php?id=397944
|
|
||
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (27.09.2022)
Student je bodově hodnocen za zpracování a prezentaci samostatné práce a za splnění zápočtového testu.
1. zpracování a prezentace samostatné práce (požadavky na formu odevzdání a případnou prezentaci budou upřesněny jednotlivými vyučujícími)
Za tuto část lze celkem získat až 30 bodů.
Celkem lze za zpracování prezentaci samostatné práce a test získat až 100 bodů, pro splnění zápočtu je třeba získat alespoň 60 bodů. V případě potřeby může výuka proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou. V případě potřeby může být písemný test nahrazen ústní formou a/nebo proběhnout distanční formou.
|
|
||
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (27.09.2022)
ORGANIZACE: POŽADAVKY A HODNOCENÍ: 2. Země jako součást vesmíru – podmínky vzniku a udržení života na Zemi (+ srovnání s jinými tělesy), energetické vztahy mezi Zemí a vesmírem, magnetické pole Země a jeho význam TM 3. Provázanost dílčích FG sfér a jejich vazby s aktivitami člověka TM 4. (Fyzicko)geografické procesy – vymezení procesů oproti jevům a složkám, přehled nejvýznamnějších FG (případně i vybraných SG) a komplexních procesů asi TM 5. Ekosystémy – globální ekosystém, dílčí ekostémy, sukcese a vývoj krajiny TM 6. Dlouhodobý vývoj globálního ekosystému – Vývoj litosféry (Wegenerova teorie kontinentálního driftu), vývoj klimatu klimatu (Milankovičovy cykly, výkyvy v holocénu atd.). VV 7. Přírodní rizika a (antropogenní) změny klimatu jako příklady vzájemných vazeb mezi FG sférou a lidskými aktivitami VV 8. Globální (všeobecná) cirkulace atmosféry a systém mořských proudů VV 9. Globální politicko-ekonomický systém: vznik a vývoj JN 10. Globalizace a globální dělba práce JN |