|
|
Files | Comments | Added by | |
Metodika_pilot.docx | Metodika OP VVV hodnocení | doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D. | |
modul_6_metodika_didakticke_kompetence_pilot.docx | Metodika OP VVV didaktické kompetence | doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D. |
|
||
Smyslem kurzu je uvést studenty do šířeji vymezené problematiky geografického vzdělávání a didaktiky geografie. Seminář je z většiny veden podle zásad konstruktivistické pedagogiky s důrazem na samostatné učení studentů a na sebereflexi. Proto je v kurzu kombinována forma krátkých přednášek, vlastních činností studentů v semináři i samostatně mimo něj. Důraz je kladen na porozumění základní terminologii a na koncepční systémové myšlení. Tematicky je obsah zaměřen především na rovinu plánovaného a dosaženého kurikula, konkrétně na studium oficiálních koncepčních kurikulárních dokumentů (RVP), na průřezová témata RVP (environmentální a mediální výchova) a na problematiku stanovování cílů výuky a pedagogického hodnocení. Vhled do školní praxe zajišťuje vystoupení externistů ze středních a základních škol. Kurzu předchází předmět Úvod do geografického vzdělávání (1. roč.) a kurz terénní výuky ve 2. ročníku, systematicky pak na něj navazují náslechové praxe a výuka didaktiky geografie v 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Předmět je realizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován formou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet. Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Last update: Marada Miroslav, doc. RNDr., Ph.D. (20.10.2023)
|
|
||
FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia, Praha. Metodika rozvoje didaktických kompetencí učitelů. Pilotní verze připravená v projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ (CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093). Finančně podpořena Operačním programem Výzkum, vývoj a vzdělávání. Link: https://drive.google.com/file/d/1VtrFTDb_N4DN6zp0DheryxI4VYUk_6y9/view?usp=share_link. Metodika hodnocení ve výuce přírodovědných oborů. Pilotní verze publikace připravené v „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ (CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093). Finančně podpořena Operačním programem Výzkum, vývoj a vzdělávání. Link: https://drive.google.com/file/d/1Qkn1KYkZbcDPbGpF_TYIyRxZogm-ji1J/view?usp=share_link. Obě metodiky vznikly v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. PASCH, M. a kol. (2005): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha, 424 s. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha, 192 s. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 +. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Edulab, Praha. Last update: Marada Miroslav, doc. RNDr., Ph.D. (20.10.2023)
|
|
||
Osvojení obsahu uvedeného v sylabu studenti prokazují závěrečnou prezentací zadaného semestrálního úkolu (mediální produkt, skupinové zpracování) a úspěšným splněním písemného zápočtového testu. Povinná účast na lekcích kurzu je stanovena na 75 %. Last update: Marada Miroslav, doc. RNDr., Ph.D. (20.10.2023)
|
|
||
Absolvováním kurzu by studenti měli v rovině: Hlavní témata: Filozofie vzdělávání/vzdělávací koncepce (esencialismus-progresivismus-rekonstrukcionismus) Stanovování vzdělávacích cílů, jejich taxonomie a hierarchie Oficiální kurikulární dokumenty Klíčové kompetence (s důrazem na řešení problémů) Mediální výchova jako průřezové téma v geografii Environmentální výchova Praxe školy - ŠVP, tematický plán, vedení třídy, evidence hodnocení, administrativa, kompetence ředitele, kontakt s rodiči ad. Pedagogické hodnocení - teorie, klasifikace, kriteriální hodnocení, portfolio v praxi Exkurze do mediální instituce (po dohodě) Last update: Marada Miroslav, doc. RNDr., Ph.D. (20.10.2023)
|