SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Field Study in Geography (for teachers) - MZ300T03
Title: Terénní cvičení z geografie (pro učitele)
Czech title: Terénní cvičení z geografie (pro učitele)
Guaranteed by: Geography Section (31-301)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/5, C [DS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Files Comments Added by
download Výuka zeměpisu v terénu.pdf PhDr. Martina Tůmová, Ph.D.
Annotation - Czech
Terénní cvičení z geografického vzdělávání je určeno posluchačům učitelského studia geografie a jeho hlavním cílem je vybavit budoucí učitele praktickými dovednostmi, které uplatní při realizaci terénní výuky na základních a středních školách.
Předpokládaná finanční spoluúčast studentů ve výši cca 2200 Kč.
Náhradní plnění v případě závažných zdravotních obtíží je možné projednat s garantem předmětu.
V tíživé sociální situaci může student podat na studijní oddělení žádost o stipendium.
Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
Aim of the course - Czech

Hlavním cílem předmětu je přispět k osvojení způsobilosti studentů učitelského zaměření realizovat terénní výuku geografie na všeobecně vzdělávacích školách. Tento cíl podmiňuje celkovou koncepci týdenního kurzu a náplň jednotlivých bloků výuky.

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (18.04.2012)
Literature - Czech

Doporučená literatura:

Kuldová, S., Řezníčková, D. (2006): Příklady úkolů z Geolaboratoře Albertov - Vyšehrad. Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 15-18.
Marada, M. (2006): Jak na výuku v terénu?. Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2-5.
Řezníčková, D. (2006): Jak je koncipována Geolaboratoř Albertov-Vyšehrad? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 19-20.
Řezníčková, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 - Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.
Řezníčková, D., Matějček, T. (2009): Jak hodnotit kvalitu místa. Geografické rozhledy, 18, č. 4, s. 17-19.

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (20.09.2019)
Requirements to the exam - Czech

splnění dílčích úkolů, aktivní účast po celou dobu terénního cvičení

s výukou předmětu je spojená finanční spoluúčast studentů (cca 2000 Kč)

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (25.06.2024)
Syllabus - Czech

Hlavním cílem předmětu je přispět k osvojení způsobilosti studentů učitelského zaměření realizovat terénní výuku geografie na všeobecně vzdělávacích školách. Tento cíl podmiňuje celkovou koncepci týdenního kurzu a náplň jednotlivých bloků výuky. Po absolvování kurzu, studenti by měli umět
1. popsat alespoň 10 námětů vhodných pro výuku geografie v terénu; posoudit jejich přednosti a nevýhody, hlavní cíle i výukové podmínky nutné pro jejich realizaci;
2. klást si a odpovídat na základní geografické otázky zaměřené na posouzení polohy místa, jeho specifických podmínek (kvalit) a faktorů ovlivňujících jeho stav, vývoj i vztahy a vazby s okolím různého řádu;
3. orientovat se v území podle map různých typů a měřítek a pomocí GPS; odhadovat vzdálenosti a rozlohy ploch;
4. na základě předem stanovených kritérií provést záměrné pozorování městské i venkovské krajiny a anketární šetření s místními obyvateli; zhodnotit kvalitu místa podle určitých hledisek;
5. popsat, vysvětlit a realizovat metodiku terénního geografického průzkumu, která umožňuje
5.1 změřit průtok vodního toku (pomocí plovákové metody i hydrologické vrtule)
5.2 mapovat krajinu (podle metodiky ČÚOP VaMP)
5.3 u odkrytých půdních profilů stanovit půdní horizonty
5.4 identifikovat v terénu stopy geologických a geomorfologických procesů
5.5 rozpoznat základní druhy dřevin a zdůvodnit jejich výskyt na daném stanovišti
5.6 změřit a porovnat biodiverzitu různých stanovišť
5.7 předpovědět vývoj počasí (na základě určení oblaků a směru větru);
5.8 určit klimatické charakteristiky (např. převažující směr větru podle stromů);
5.9 identifikovat v lokalitě stopy globalizace, dopady cestovního ruchu, slabiny a pozitiva pro trvalé bydlení
6. na základě rozhovoru se zastupiteli místní správy popsat specifické a obecné problémy navštíveného města;
7. vyhledat dle zadání podstatné informace v relevantních zdrojích, na základě těchto informací a informací získaných terénním průzkumem provést SWOT analýzu navštíveného místa, resp. regionu.

Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (25.06.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html