|
|
|
||
The lecture follows up the bachelor course Air Protection and deals with the following topics: air pollution in the pan-European context, EU air quality directives, WHO air quality guidelines, air pollution limits, methods of air quality assessment (Air Quality Indices, Exposure Indices), influence of pollutants in outdoor air on various types of receptors, indoor air pollution (radon, formaldehyde, asbestos, tobacco smoke, household dust) - sources, effects. Students will write an essay on a selected topic.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Neexistuje ucelený studijní materiál, ke každému tématu jsou doporučovány vhodné studijní prameny dostupné většinou v knihovně ÚŽP nebo knihovně ČHMÚ.
Skripta Hůnová-Janoušková (2004): Úvod do problematiky znečištění venkovního ovzduší. Karolinum, Praha.
EEA (2003): Europe´s Environment: the third assessment. EEA, Copenhagen.
Česká legislativa upravující ochranu venkovního ovzduší (zákon 86/2002 Sb. a podzákonné předpisy).
Legislativa EU upravující ochranu venkovního ovzduší.
Články v odborném časopise Ochrana ovzduší: Hůnová I. a Šantroch J. (1999): Promítnutí právních předpisů Evropské Unie do legislativy upravující ochranu kvality ovzduší v České republice. Ochrana ovzduší 11, No. 4, pp.1-7.
Hůnová I. (2003): Nové imisní limity pro ochranu vegetace a ekosystémů v české legislativě. Ochrana ovzduší 15 (35), No. 4, pp 4-8.
Hůnová I. a Šantroch J. (2000): Právní předpisy Evropské Unie a jejich důsledky pro monitorování prašného aerosolu (PM10) pro Českou republiku. Ochrana ovzduší 12, No. 6, pp 1-3.
Janoušková S., Hůnová I. a Šantroch J. (2002): Koncepce imisních limitů pro oxidy dusíku v české legislativě. Ochrana ovzduší 14, No.2, pp. 1-6. Last update: HUNOVA (13.09.2006)
|
|
||
Prezentace své práce na téma znečištění ovzduší (diplomová práce, příp. jiná obdobná práce) na 10-15 min s diskusí
Esej na téma Znamená vstup do EU přínos pro kvalitu venkovního ovzduší v ČR? (5-10 stran, na základě prostudování 5-10 odborných pramenů). Předložení a prodiskutování eseje je součástí zkoušky. Last update: HUNOVA (13.09.2006)
|
|
||
1. Ambient air quality in Europe 2. EC Directives for ambient air quality 3. WHO air quality guideliness, limit values 4. Methods of ambient air quality assessment (Air quality indices, exposure indices, critical loads, critical levels) 5. Ambient air pollutant impact on receptors 6. Indoor ambient air pollution - sources and impacts
This course links to Ambient Air Quality I course compulsory for the 3rd grade.
Recommended literature: Stanners D. et Bourdeau P edit. (1995): Europe s Environment: The Dobris Assessment. EEA, Copenhagen. WHO (1987): Air Quality Guideliness for Europe. WHO Regional Publications, European series: No. 23. Copenhagen. EC Directives (96/62/EC, 1999/30/EC, 2000/69/EC, 2002/3/EC)
Last update: Hovorka Marek (24.04.2002)
|
|
||
Learning outcomes of Air Protection II Upon completion of Air Protection II, students should have acquired the following specific knowledge, skills and attitudes:
Knowledge: - The student will describe the current state of air pollution in Europe and its main trends. - The student knows and understands the key EU directives related to ambient air protection and their implementation in the Czech Republic. - The student defines and compares WHO air quality guidelines with the air pollution limit values in force in the Czech Republic and the EU. - The student will describe and evaluate different methods of air quality assessment, including air quality indices and exposure indices. - The student will explain the impact of major pollutants in outdoor air on human health, ecosystems and materials. - The student will identify and characterize the major sources of indoor air pollution (radon, formaldehyde, asbestos, tobacco smoke, house dust) and evaluate their impact on human health.
Skills: - The student applies various methods of air quality assessment to real data and interprets the results. - The student locates and analyses relevant information on air pollution from different sources (legislation, professional publications, databases). - The student critically evaluates the impacts of air pollution on the environment and human health.
Attitudes: - The student is aware of the seriousness of air pollution issues in a European and global context. - The student understands the importance of international cooperation and legislative measures for air protection. - The student shows interest in current developments in the field of air pollution protection.
Last update: Hůnová Iva, doc. RNDr., CSc. (04.03.2025)
|