Cílem kurzu je uvedení do problematiky environmentálního vzdělávání ve smyslu hledání kompromisu nebo
konsensu v míře znalostí, které v rámci vzdělávacích osnov vyžadujeme po žácích a studentech předškolního,
školního a středoškolského věku, hodnot a způsobů myšlení, které v nich evokujeme naším přístupem k výuce,
emocí vyvolaných v rámci environmentálního vzdělávání, které by měly ideálně vést k motivaci a participaci v
ochraně životního prostředí, a to vše s přihlédnutím na překážky lidské psychiky a komunikace.
Kurz je strukturovaný do diskuzí s odborníky na environmentální vzdělávání a komunikaci a jeho potenciální
platformy zaměřené zejména na prostředí střední Evropy.
Absolvování kurzu je vhodné pro zájemce o studium tzv. pedagogického minima zaměřeného na biologii, studenty
zvažující kariéru ve vzdělávacích centrech a neziskových organizacích, zpravodajských službách, pracovištích
ekologické výchovy v systému státní správy a další.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (20.04.2022)
Literature - Czech
Bude průběžně doplňována:
Daniš, P., Březovská, R., Činčera, J., Kolenatý, M., Krajhanzl, J., Kulich, J., Medek, M., Svobodová, R., Žďárský, T. a kol. (2021). Klima se mění - a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ministerstvo životního prostředí
Wohlleben, P. (2015). Das geheime Leben der Bäume. LUDWIG
Kříž, M. a kol. (2021). Krajina nápadů. Apis Press Třebíč
Roman Andres, Jan Vrtiška. 2018. Environmentální výchova v praxi – příručka pro MŠ, ZŠ a ZŠ. ZO ČSOP Vlašim ISBN 978-80-87964-19-4
Petr Daniš. 2019. Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-638-5
Tomáš Vrška, Martin Kříž. 2021. Školní les. Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání ISBN 978-80-906417-6-1
Kolektiv autorů Lipky. 2012. Krajina v obrazech – Učební pomůcka o vývoji krajiny ve střední Evropě. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace ISBN 978-80-904807-9-7
Kolektiv Lipky – pracoviště Kamenná: Martin Kříž, Hana Mikulcová, Jiří Nešpor, Petra Pitelková, Jiří Vorlíček. 2019. Venkovní výuka. Metodika pro učení přírodou. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace ISBN 978-80-88212-21-8
BEDRNÍK – Časopis pro ekogramotnost. Rubrika DIDAKTIKA. Ročník 18, číslo 1 a 2; ročník 19, číslo 2.
Last update: Cajthaml Tomáš, prof. RNDr., Ph.D. (26.09.2022)
Requirements to the exam - Czech
vypracování závěrečného úkolu
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (20.04.2022)
Syllabus - Czech
Možnosti výuky na tradičních školách (školkách), školských zařízeních pro zájmové a další vzdělávání, (ekologických) vzdělávacích centrech a různě specializovaných školách (školkách) v oboru ochrany životního prostředí
Základy efektivní komunikace v ochraně životního prostředí
Práce se žáky a studenty předškolního, školního a středoškolského věku
Příklady aktivit a výukových materiálů - včetně rozhodování o rozsahu odborného obsahu
Psychologie - environmentální žal vs. naděje, motivace a participace
Testování znalostí a dovedností žáků a studentů
Předmětové (a jiné) soutěže v oborech příbuzných ochraně životního prostředí
Média - sociální sítě a weby, hry, filmy (pohádky), popularizační knihy a komiksy, časopisy a články - vizuální a/nebo slohová forma, slovník, délka a další aspekty efektivní komunikace
Překryv s environmentálním vzděláváním a osvětou širší veřejnosti (zejména rodiče)
Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty současného světa
Last update: Cajthaml Tomáš, prof. RNDr., Ph.D. (10.03.2025)
Learning outcomes - Czech
V předmětu Komunikace jako nástroj environmentálního vzdělávání by studenti měli obsáhnout následující výsledky učení:
1. Možnosti výuky v různých vzdělávacích institucích
Charakterizovat a porovnat možnosti výuky v tradičních školách, školkách, školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a specializovaných ekologických vzdělávacích centrech.
Analyzovat specifika vzdělávacích programů zaměřených na ochranu životního prostředí v různých typech škol a vzdělávacích zařízení.
2. Základy efektivní komunikace v ochraně životního prostředí
Vysvětlit principy efektivní komunikace v environmentálním vzdělávání.
Aplikovat komunikační strategie pro motivaci různých cílových skupin.
Kriticky zhodnotit úspěšnost různých přístupů v komunikaci environmentálních témat.
3. Práce se žáky v úrovni preprimárního, primární, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání
Přizpůsobit výukové metody a obsah věkové skupině a jejich kognitivním schopnostem.
Vyhodnocovat efektivitu výukových strategií a upravovat je dle potřeby.
4. Příklady aktivit a výukových materiálů
Navrhnout a implementovat praktické aktivity pro environmentální vzdělávání.
Vytvořit výukové materiály s ohledem na věk, odbornou úroveň a pedagogické cíle.
5. Psychologie v environmentálním vzdělávání
Definovat a analyzovat pojmy environmentální žal, naděje a jejich vliv na chování lidí.
Vysvětlit faktory ovlivňující motivaci k pro-environmentálním aktivitám.
6. Testování znalostí a dovedností žáků
Navrhnout a aplikovat metody hodnocení znalostí a dovedností žáků.
Interpretovat výsledky hodnocení.
7. Předmětové soutěže v oborech ochrany životního prostředí
Zhodnotit význam soutěží a jejich přínos pro vzdělávání žáků.
Motivovat studenty k účasti na environmentálních soutěžích a projektech.
8. Média a environmentální komunikace
Analyzovat roli médií v popularizaci environmentálních témat.
Hodnotit efektivitu různých forem médií (sociální sítě, hry, filmy, knihy, články) v environmentální výchově.
9. Environmentální vzdělávání a osvěta širší veřejnosti
Identifikovat možnosti propojení školního vzdělávání s environmentální osvětou veřejnosti.
10. Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty
Posoudit vliv ekonomických a geopolitických faktorů na environmentální vzdělávání.
Identifikovat konflikty mezi ochranou přírodního prostředí a socioekonomickými zájmy.
Navrhnout strategie pro překonání těchto konfliktů v kontextu vzdělávání a osvěty.
Last update: Cajthaml Tomáš, prof. RNDr., Ph.D. (10.03.2025)