|
|
|
||
Students are acquainted with the main aspects of applied ecology in aquatic ecosystems (trout water management, fish pond management, unbreakable fresh waters, human effects on fish yield, fish catch from the world oceans), in agricultural production (soil processing, fertilization, pasture production, arable soil, nutrient and energy balance, food production in the world, influence of agriculture on natural ecosystems), in wood production (forestry, stability of forest ecosystem, educational interventions, renewal mowing, impact of thinning on production, influence of forest stands on water balance in landscape) .
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Caughley G., Sinclair A.R.E. 1994:Wildlife ecology. Blackwell Sci.330 pp.
Royce W.F. 1972:Introduction to the fishery science. Academic Press.350 pp.
Míchal I., a kol.1992: Obnova ekologické stability lesu. Academia 170 pp.
Briggs D., Courtney F., 1989: Agriculture and environment. Longman Sci Techn.435 pp
Newman E.I. 1993: Applied ecology. Blackwell Sci. 320 pp.
Duvigneaud P., 1988. Ekologická syntéza. Academia. 414 pp.
Pivnička K., 1980: Ekologie ryb. SPN 252 pp.
Pivnička K., 2002: Aplikovaná ekologie: Karolinum 185 pp.
Journlas in JSTOR or SUWECO.cz Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Exercise MO550P13 Applied ecology is taught within the first 2 thematic blocks in face-to-face form or, in justifiable cases, also in distance form. The other 5 thematic blocks are intended for independent processing in the classroom or outside the classroom according to the available computing resources. The presentation of exercises and assignment of demo tasks will be available on MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2234 in PDF format. In order to be awarded credit, demo assignments must be completed within the given thematic blocks and, in case of absence in the thematic block, a substitute assignment related to the given block must be submitted. The task is completed when more than 50 points are obtained in the range of 0 to 100. To be awarded credit for the thematic blocks intended for independent processing, at least 3 must be selected and processed (Matejicek). Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Neslovitelné sladké vody, produkční možnosti, natalita, mortalita, výlov, bilance živin a energie. Ovlivnění výnosu ryb člověkem. Hospodaření na pstruhových vodách, rybnikářství,
Vliv človeka na vodní ekosystémy Výlov ryb ze světového oceánu
Zemedělská produkce, zpracování půdy, hnojení, produkce pastvin, orné půdy, bilance živin a energie, Produkce potravin ve světe Zemědělství, hydrologie, vliv zemědělství na přírodní ekosystémy.
Produkce dřeva, lesní hospodářství, stabilita lesních ekosystému. Výchovné zásahy, obnovné seče. Produkční možnosti stanovište, vliv probírek na produkci. Vliv lesních porostů na bilanci vody v krajině.
Povinná nebo doporučená časová posloupnost s ostatními kursy
Přednáška předpokládá absolvování kurzu Úvod do ekologie, je povinnou součástí magisterského studia OŽP Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (22.04.2013)
|