Main principles of a geologist's field work are presented in this course. Principles of geological mapping are emphasized.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (06.05.2020)
erénní didaktický kurz probíhá v geologicky pestrém a vhodném terénu po dobu 5 dní v oblasti Barrandienu v bezprostředním okolí Prahy. Má za cíl uvést do praxe teoretické poznatky a praktické dovednosti studentů z oblasti všeobecné geologie, mineralogie a petrologie pod vedením instruktora. Studenti samostatně zpracují zadané geologické území a sestaví jednoduchou geologickou mapu včetně ideového geologického řezu a doprovodné mapovací zprávy. Zároveň připojí návrh pracovních listů, které využijí ve výuce. Nasbírané materiály (fotografie, vzorky, schematické obrázky) využijí při vysvětlování jevů a procesů probíhajících v zemské kůře při výuce ve škole a pro sestavení vlastních exkurzních průvodců a terénních cvičení. Studenti se v průběhu kurzu naučí sestavovat jednoduchou mapu a interpretovat vztahy mezi geologickými tělesy, vyhodnocovat jednotlivá stádia geologického vývoje a vyzkouší si, jakými způsoby je možné žákům objasňovat jednotlivé geologické procesy a vznik hornin a minerálů v praxi. Důraz je kladen zejména na propojení získaných poznatků v mezipředmětové výuce.
Studenti se v rámci kurzu naučí:
- rozpoznávat základní typy hornin a horninotvorných minerálů
- rozlišovat základní typy primárních a sekundárních struktur, jejich prostorovou orientaci a způsoby jejich vynášení do map.
- na základě prostorových vztahů geologických těles a typů hornin interpretovat geologický vývoj zadaného území.
- využívat teoretické poznatky a pozorování v terénu při přípravě vlastních výukových materiálů (pracovních listů, exkurzních průvodců),
- efektivně využívat didaktické prostředky a metody vhodné pro výuku v terénu, rozpoznávat prakticky výhody a nevýhody terénní výuky geologie,
- vyhodnocovat dílčí aktivity kurzu v kontextu školní výuky geologie a naučit se využívat vhodné metody ověřování zvládnutí dané problematiky
- vytipovat lokality a terénní aktivity vhodné pro mimoškolní výuku
- získat praktické dovednosti při propojování poznatků z oblasti geologie s dalšími přírodními vědami a vědami o Zemi
Náklady na dopravu a stravu si studenti hradí sami. Odhadované náklady ca 500 - 1000 Kč. Náhradní plnění kurzu není možné.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (26.06.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je zvládnutí základních dovedností terénního geologa tj. orientace v terénu a mapě, poznávání hornin, měření různých strukturních prvků geologickým kompasem a samostatného sestavení geologické mapy a geologického řezu. Zároveň je student seznamován s možnostmi využití nabytých poznatků při výuce geologie na středních školách.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (26.10.2011)
Literature -
Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. Nakl. ČSAV Praha. 523.p.
Žák, J. Metody geologického výzkumu - elektronické materiály na http://web.natur.cuni.cz/ugp/main/staff/zak/mgv/
Chlupáč, I., Brzobohatý, R., Kovanda, J. and Stráník, Z., 2002. Geologická minulost České republiky. Akademia Praha.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (25.10.2019)
Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. Nakl. ČSAV Praha. 523.p. Chlupáč, I., Brzobohatý, R., Kovanda, J. and Stráník, Z., 2002. Geologická minulost České republiky. Akademia Praha.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (23.01.2023)
Requirements to the exam -
For the award of credit is required active participation in the couse and submission of manuscript of geological maps and mapping report. Preparation of worksheets for pupils.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (21.02.2024)
Pro udělení zápočtu je požadována aktivní účast na cvičení a odevzdání zkreslené geologické mapy a mapovací zprávy. Vypracování pracovních listů pro žáky.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (21.02.2024)
Syllabus -
In the first part of the course, under the guidance of an instructor, students in small groups will learn about the basic types of rocks in a given area, learn to recognize the basic structural elements of rocks, measure their position in space by compass and bring data to the map. In the second part, the student independently processes the given area, makes geological documentation separately and, based on common and own mapping tours, compiles a geological map and writes a brief mapping report for his section of the map and compiles an ideological geological section. At the same time, it will include a proposal for the use of observed phenomena in teaching geology.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (06.05.2020)
Uvedení teoretických poznatků a praktických dovedností do praxe pod vedením instruktora – studenti se v malých skupinách seznámí se základními typy hornin v zadaném území, naučí se rozpoznávat základní strukturní prvky hornin, měřit kompasem jejich polohu v prostoru a vynášet data do mapy.
Samostatné zpracování zadaného geologického území – studenti pořizují samostatně geologickou dokumentaci, na základě společných a vlastních mapovacích túr sestaví geologickou mapu, sepíší stručnou mapovací zprávu za svůj úsek mapy a sestaví ideový geologický řez.
Návrh využití pozorovaných jevů při výuce geologie – studenti navrhnou dílčí výukové aktivity vhodné pro realizaci v rámci zadaného geologického území.
Last update: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (23.01.2023)