Last update: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc. (17.05.2012)
Lessons 1-5: Special didactics: Earth History, sedimentology, paleobiology Lekce 6-8: Učební pomůcky ve výuce historie Země
Lessons 9-10: Project in teaching of Earth Sciences
Lessons 11-13: Proposals of teaching aids and project from Earth History - disccusion.
Last update: Rudolf Trnka (23.01.2023)
Speciální didaktika oborů – historie Země, vznik sedimentů, paleobiologie, paleoekologie
Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R); příprava na vyučovací hodinu/jednotku: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky).
Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika metod a forem výuky a jejich specifika s ohledem na výuku geologie, (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT).
Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ; Didaktický materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ v kontextu RVP ZV a RVP G – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa)
Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy