The course is focused to specific problems of geological education. Fields of historic geology and paleontology are preferred in this course and the labs are used to training of practical exercises mainly following the textbooks for secondary schools.
Last update: ZACHAR (02.05.2002)
Kurz Didaktiky geologie II je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných klíčový témat z geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnostech začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.
Last update: Trnka Rudolf (23.01.2023)
Literature -
McConnell et al. 2008: The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp.
Last update: Holcová Katarína, prof. RNDr., CSc. (17.05.2012)
Atmann, A. (1971). Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN,.
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada
Čapek, R. (2017). Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe.
Kočárek, E. (1978). Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN.
McConnell et al. (2008). The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp. Učebnice geologie pro ZŠ a víceletá gymnázia
Pauk, F. akol. (1979). Didaktika geologických věd. SPN. Praha
Last update: Trnka Rudolf (23.01.2023)
Requirements to the exam -
Project: Proposal of teaching aids for teaching of Earth Sciences.
Viva voce from special didactics: historical geology, sedimentology, paleobiology
Last update: Holcová Katarína, prof. RNDr., CSc. (17.05.2012)
Zápočet - pracovní list nebo návrh jiné učební pomůcky pro výuku geologie
Zkouška - ústní v rozsahu odpřednášané látky
Last update: Holcová Katarína, prof. RNDr., CSc. (17.05.2012)
Syllabus -
Lessons 1-5: Special didactics: Earth History, sedimentology, paleobiology Lekce 6-8: Učební pomůcky ve výuce historie Země
Lessons 9-10: Project in teaching of Earth Sciences
Lessons 11-13: Proposals of teaching aids and project from Earth History - disccusion.
Last update: Holcová Katarína, prof. RNDr., CSc. (17.05.2012)
Speciální didaktika oborů – historie Země, vznik sedimentů, paleobiologie, paleoekologie
Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R); příprava na vyučovací hodinu/jednotku: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky).
Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika metod a forem výuky a jejich specifika s ohledem na výuku geologie, (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT).
Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ; Didaktický materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ v kontextu RVP ZV a RVP G – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa)
Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy