|
|
|
||
The main aim of the subject is the introduction to classical geoachaeology
covering basic knowledge of sedimentology, pedology and isotope geochemistry, together with characterisation of individual environments. The second part comprises basic methodological approaches and the third part is focused on unconventional geoachaeological approaches with case studies. Last update: Trnka Rudolf (20.05.2010)
|
|
||
George (Rip) Rapp Jr., Mr. Christopher L. Hill (1998): Geoarchaeology: The Earth-Science Approach to Archaeological Interpretation, Second Edition YALE University, 260 pp.
Paul Goldberg , Richard I. Macphail (2007): Practical and Theoretical Geoarchaeology Blackwell Science, 460 pp
Tomášek, Milan (2000): Půdy České republiky , Praha : Český geologický ústav
Růžičková, Eliška (2003): Kvartérní klastické sedimenty České republiky : struktury a textury hlavních genetických typů , Praha : Česká geologická služba
Ložek, V. (2007): Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru , Praha Last update: Trnka Rudolf (14.05.2010)
|
|
||
Ke zkoušce je třeba vyhotovit vlastní projekt formou semestrální práce. Zkouška proběhne formou testu. Test musí být splněn na 60%. V testu budou následující okruhy:
Last update: Nývltová Fišáková Miriam, RNDr., Ph.D. (24.01.2012)
|
|
||
Cílem předmětu geoarcheologie je seznámit studenty s hlavními principy geologického přístupu k archeologickým výzkumům a interpretacím. Studenti tak budou mít možnost získat znalosti ze základy izotopové geochemie a pedologie. Dále se sedimentologií a na to navazujících geomorfologických typů prostředí, statigrafie a kvartérního klimatického cyklu. Druhá část předmětu bude věnována úvodu do základní metodiky popisu a odběru vzorků v terénu, získávání dat přímo v terénu a na to navazující podrobnější laboratorní metodiku. Třetí část předmětu bude věnován případovým studiím na kterých se studenti nejlépe seznámí s méně tradičními geoarcheologickými přístupy. Studenti by měli být po absolvování kurzu schopni odebrat a interpretovat geochemické analýzy ze vzorků kostí, zubů a sedimentů z archeologických lokalit. Součástí této interpretace je nejen interpretace paleoekologických dat, ale i rekonstrukce typu potravy a migrací pravěkých populací. Studenti by měli být také schopni udělat základní geomorfogické zhodnocení krajiny, popis a odběr a na to navazující sedimentologickou interpretaci v terénu Hlavním účelem předmětu není ani tak stát se odborníkem na danou problematiku jako spíše podrobnější seznámení s geoarcheologickou metodikou, tak, aby byli studenti sami schopni rozhodnout se která metoda je vhodná pro danou situaci a jak materiál samostatně ovzorkovat a základním způsobem vyhodnotit. Last update: Trnka Rudolf (14.05.2010)
|