Didactics of Geology primarily addresses specific issues related to teaching geology. Students become familiar with current educational trends, didactic principles, methods, and teaching forms suitable for geological education. Another portion of the course is dedicated to preparing teachers for lessons, encompassing the establishment of educational objectives, content selection, its didactic transformation, and assessment methods. The final section of the instruction deals with the education of gifted students and those with special educational needs, student motivation for studying, and the popularization of geological sciences as a whole.
Within the course, students will:
- Practically master key teaching methods and organizational forms suitable for geological education, as well as specific geological topics.
- Reflect on modern teaching trends and learn to apply them in practice, including the Framework for Teacher Digital Competence.
- Characterize a constructivist approach to teaching with regard to students' understanding of the subject matter, and demonstrate the ability to work with students' experiences and misconceptions.
- Construct a model teacher lesson plan.
- Discuss the scope of the required geological curriculum.
- Familiarize themselves with various forms of teaching assessment and learn to use them in practice.
- Propose suitable methods to motivate the study of geological sciences.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Didaktika geologie je věnována především specifickým problémům výuky geologie. Studenti jsou seznámeni s aktuálními vzdělávacími trendy, didaktickými zásadami, s metodami a formami výuky vhodnými pro výuku geologie. Další část kurzu je věnována přípravě učitele na hodinu, tj. stanovení výukových cílů, výběru učiva, jeho didaktické transformaci a formám hodnocení. Poslední část výuky se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků a žáků s SVP, motivací žáků ke studiu a popularizací geologických věd jako celku.
Studenti v rámci kurzu: - prakticky zvládnou hlavní výukové metody a organizační formy vhodné pro výuku geologie, respektive dílčí geologická témata, - reflektují moderní výukové trendy a naučí se je využívat v praxi, včetně Rámce digitálních kompetencí učitele, - charakterizují konstruktivistický přístup k výuce s ohledem na žákovo pojetí učiva, dokáží pracovat se zkušenostmi žáků a s miskonceptem, - sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu, - diskutují rozsah požadovaného učiva geologie, - seznámí se s různými formami hodnocení výuky a naučí se je používat v praxi, - navrhnou vhodné způsoby motivace ke studiu geologických věd.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
|