Didactics of Geology primarily focuses on the specific issues related to teaching geology. Students are introduced to current educational trends, didactic principles, teaching methods, and forms suitable for geological education. Another part of the course is dedicated to teacher preparation for lessons, which includes defining educational objectives, selecting content, its didactic transformation, and assessment methods. The final part of the instruction addresses the education of gifted students and students with special educational needs, student motivation for studying, and the popularization of geological sciences as a whole.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Didaktika geologie je věnována především specifickým problémům výuky geologie. Studenti jsou seznámeni s aktuálními vzdělávacími trendy, didaktickými zásadami, s metodami a formami výuky vhodnými pro výuku geologie. Další část kurzu je věnována přípravě učitele na hodinu, tj. stanovení výukových cílů, výběru učiva, jeho didaktické transformaci a formám hodnocení. Poslední část výuky se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků a žáků s SVP, motivací žáků ke studiu a popularizací geologických věd jako celku.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Literature -
McConnell et al. 2008: The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp.
Last update: Řehořová Kamila (20.07.2023)
Pauk, F. akol. 1979: Didaktika geologických věd. SPN. Praha
McConnell et al. 2008: The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp.
Učebnice geologie pro ZŠ a víceletá gymnázia
Last update: Řehořová Kamila (20.07.2023)
Requirements to the exam -
Credit - active participation in classes (fulfillment of ongoing assignments, discussions on the topic, etc.)
Exam - proposal of a specific 'teaching plan' for the chosen geological thematic unit, including supportive didactic materials + presentation of the proposed teaching, reflection."
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Zápočet - aktivní účast na výuce (plnění průběžně zadaných úkolů, diskuse k tématu apod.) Zkouška - návrh konkrétní „výuky“ zvoleného geologického tematického celku, včetně podpůrných didaktických materiálů + prezetnace navržené výuky, reflexe
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Syllabus -
Didactics of Geology primarily addresses specific issues related to teaching geology. Students become familiar with current educational trends, didactic principles, methods, and teaching forms suitable for geological education. Another portion of the course is dedicated to preparing teachers for lessons, encompassing the establishment of educational objectives, content selection, its didactic transformation, and assessment methods. The final section of the instruction deals with the education of gifted students and those with special educational needs, student motivation for studying, and the popularization of geological sciences as a whole.
Within the course, students will:
Practically master key teaching methods and organizational forms suitable for geological education, as well as specific geological topics.
Reflect on modern teaching trends and learn to apply them in practice, including the Framework for Teacher Digital Competence.
Characterize a constructivist approach to teaching with regard to students' understanding of the subject matter, and demonstrate the ability to work with students' experiences and misconceptions.
Construct a model teacher lesson plan.
Discuss the scope of the required geological curriculum.
Familiarize themselves with various forms of teaching assessment and learn to use them in practice.
Propose suitable methods to motivate the study of geological sciences.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)
Didaktika geologie je věnována především specifickým problémům výuky geologie. Studenti jsou seznámeni s aktuálními vzdělávacími trendy, didaktickými zásadami, s metodami a formami výuky vhodnými pro výuku geologie. Další část kurzu je věnována přípravě učitele na hodinu, tj. stanovení výukových cílů, výběru učiva, jeho didaktické transformaci a formám hodnocení. Poslední část výuky se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků a žáků s SVP, motivací žáků ke studiu a popularizací geologických věd jako celku.
Studenti v rámci kurzu: - prakticky zvládnou hlavní výukové metody a organizační formy vhodné pro výuku geologie, respektive dílčí geologická témata, - reflektují moderní výukové trendy a naučí se je využívat v praxi, včetně Rámce digitálních kompetencí učitele, - charakterizují konstruktivistický přístup k výuce s ohledem na žákovo pojetí učiva, dokáží pracovat se zkušenostmi žáků a s miskonceptem, - sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu, - diskutují rozsah požadovaného učiva geologie, - seznámí se s různými formami hodnocení výuky a naučí se je používat v praxi, - navrhnou vhodné způsoby motivace ke studiu geologických věd.
Last update: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (27.08.2023)