SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Refresher course of chemistry II - MDPSCH021
Title: Repetitorium chemie II
Czech title: Repetitorium chemie II
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D.
Annotation - Czech
Přednáška je určena pro studenty 3. semestru doplňujícího pedagogického studia chemie na PřF UK. Cílem přednášky je především zopakovat si základy organické chemie a biochemie v kontextu výuky na střední škole.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Literature - Czech

Organická chemie - McMurry J. (2007)
Organická chemie pro posluchače nechemických oborů - Trnka T. a kol. (2003)
Biochemie základní kurz - kolektiv pracovníků katedry biochemie 2009 (2005)
Barevný atlas biochemie  - Koolman J. a kol. Grada (2012)
Fundamentals of Biochemistry - Voet a kol. 2. vydání (2006)
Biochemie - Voet D., Voetová J.G. (1995)

Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška je kombinovaná a skládá se z písemných částí (souhrnné testy) a ústních zkoušek.

Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Syllabus - Czech

Názvosloví organických sloučenin
Reakce: základní typy organických reakcí
• Izomerie, indukční a mezomerní efekty, stereochemické pojmy
Uhlovodíky: alkany, alkeny, alkyny, aromáty - příprava, vlastnosti, reakce, zástupci
Deriváty uhlovodíků: halogenderiváty; kyslíkaté deriváty - alkoholy, karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich deriváty; dusíkaté deriváty- příprava, vlastnosti, reakce, zástupci
Přírodní látky: heterocykly, isoprenoidy, barviva, vonné látky, chuťové látky apod.


Úvod, složení živých organismů
Sacharidy: rozdělení, struktura, funkce
Aminokyseliny: rozdělení, struktura, vlastnosti; peptidy
Proteiny: struktura, rozdělení, složené proteiny
Enzymy: rozdělení, reakční rovnováhy, enzymová kinetika, inhibice, regulace (alosterie)
Nukleové kyseliny: stavební složky, rozdělení, struktura, Replikace, transkripce, translace, proteosyntéza
Lipidy a biomembrány: rozdělení, vlastnosti a funkce, metabolismus (β-oxidace), biosynthesa, žlučové kyseliny, ketolátky
Vitaminy, kofaktory a "makroergické" sloučeniny, svalový stah
Základní vztahy v metabolismu, rozdělení organismů, katabolismus, anabolismus: glykolýza, glukoneogeneze, pentosový cyklus, oxidační dekarboxylace, citrátový cyklus, dýchací řetězec (oxidativní vs. substrátová fosforylace)
Biochemie člověka: trávení (enzymy), proteolýza a proteasy, krev (přenos O2, hemoglobin, erytrocyt), hormony, nervová soustava (neurotransmitery), signální molekuly, metabolismus cizorodých látek
Fotosyntéza, Calvinův cyklus, C3, C4 a CAM rostliny

Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Learning outcomes -
  •  The student understands the terminology of organic compounds and can apply the correct terms in chemical contexts.
  •  The student identifies basic types of organic reactions and can classify them according to their characteristics.
  •  The student explains the principles of isomerism and distinguishes between inductive and mesomeric effects, including stereochemical terms.
  •  The student explains the properties and reactions of hydrocarbons, including alkanes, alkenes, alkynes, and aromatics, and gives examples of their representatives.
  •  The student describes the preparation and properties of derivatives of hydrocarbons, such as halides, alcohols, carbonyl compounds, and carboxylic acids.
  •  The student classifies natural substances such as heterocycles, isoprenoids, dyes, and fragrances and understands their importance in biochemistry.
  •  The student analyzes the composition of living organisms and understands the role of various biomolecules in biological processes.
  •  The student classifies carbohydrates according to their structure and function and can explain their metabolism.
  •  The student describes the structure of amino acids and peptides, including their properties and functions in the body.
  •  The student understands the structure of proteins and can distinguish between different types of folded proteins.
  •  The student explains enzymatic reactions including reaction equilibrium, enzyme kinetics, inhibition and regulation of processes.
  •  The student describes the structure of nucleic acids and understands the processes of replication, transcription, and translation.
  •  The student understands the structure of lipids and biomembranes, including their functions and metabolic pathways such as β-oxidation.
  •  The student understands the basic relationships in metabolism, including catabolism and anabolism, and can describe key metabolic pathways.
  •  The student understands human biochemistry, including digestion, blood oxygen transport, hormonal regulation, and metabolism of foreign substances.
  •  The student explains the process of photosynthesis and distinguishes between the different types of plants (C3, C4, CAM) involved in this process.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html